Sylfid ex County of Clare
Matkalla Lontoosta Rio de Janeiroon vuonna 1911. Matka purjehdittiin 26.7. - 25.9.1911. Malamok 1989, AICH. Kuva: Kapteeni V.A. Henriksson.
Rautafregatti
Tunnuskirjaimet: VDHL
Rakentaja: Oswald, Mordaunt & Co., Southampton 1884, Englanti
Vesillelasku: 20.09.1884
Vetoisuus: 1544,84 brt, 1467,60 nrt
Kantavuus: 2300 dwt, puutavaralasti noin 725 standarttia, kivihiililasti 2249 tonnia, vehnälasti 2290 tonnia = 84166 bushelia, brikettilasti 2239 tonnia
Painolasti: 650 tonnia
Mitat: 72,50 x 11,40 x 7,34 m
Miehistö: 1+3+14+5 merimiesoppilasta
Omistajat:
Laivanvarustus Oy, Rauma 25.04.1899 - 19.11.1903 Gabriel Granlund & Co., Rauma 19.11.1903 - 28.02.1907 K. Fr. Sjöblom, Rauma 28.02.1907 - 22.03.1907 Rauman Laivanvarustaja-yhtiö, Rauma 22.03.1907 - 09.01.1917 Oy Tonnage Ab, Rauma 09.01.1917 - 01.01.1920 Suomen Valtamerentakainen Kauppa Oy, Helsinki 01.01.1920 - 15.06.1923
Päälliköt:
Karl Samuel Ahlsvik (1860-1922) 26.04.1899 - 1901 Juho Isak Hellström (1867-1928) 16.01.1902 - 19.09.1903 (toimi myöhemmin opettajana Rauman merenkulkuopistossa) Frans William Nylund (1867-1917) 19.09.1903 - 1907 marraskuu Joel Emil Engblom (1869-1946) 1907 marraskuu - 1911 heinäkuu Viktor Albert Henriksson (1869-1949) 1911 heinäkuu - 1918 maaliskuu (toimi 18 vuotta Rauman satamakapteenina) Frans Edvin Wene (1877-1954) 1918 maaliskuu - 1920 Johan Aino Hyrsky (1891-1938) 1920 - 31.12.1922 (toimi myöhemmin merenmittauspäällikkönä Merenkulkuhallituksessa)
Rautafregatti rakennettiin R.J. Swynylle Liverpooliin.
Fregatti purjehti painolastissa Southamptonista Penarth Dockiin, jonne se saapui 18.11.1884. Neitsytmatka purjehdittiin 2300 tonnin kivihiililastissa Cardiffista Calcuttaan 9.12.1884 - 10.4.1885.
Vuonna 1886 Yhdysvaltain presidentti palkitsi kapteeni James McNeilin hopeapokaalilla, kun amerikkalaisen kuunari Mary E. Simmonsin miehistö oli pelastettu 1.12.1885.
Suomeen laiva ostettiin hintaan 8700 puntaa samalta varustamolta R.J. Swyny Liverpoolista. Uudeksi nimeksi tuli Sylfid.
Alus toimi raumalaisomistuksessa koululaivana. Ensimmäinen kaukomatka tehtiin telakoinnin jälkeen painolastissa Lontoosta Philadelphiaan 1.6. - 21.7.1899.
Matkalla Philadelphiasta Japanin Hiogoon merimies kuoli aluksen purjehtiessa Tyynellä merellä 2.2.1900. Matka purjehdittiin 10.8.1899 - 2.3.1900.
Kauppaneuvos Karl Fredrik Sjöblom (1849 - 1931). Suomen nahka- ja kenkäteollisuus n:o 9/1931. Kansalliskirjaston digitoidut aineistot.
Diplomimerikapteeni Emil Engblom (1869 - 1946). Hän toimi päällikkönä rautafregatissa Hoppet 1906 - 1907 ja rautaparkissa Finland 1911 - 1918. Hän toimi niin ikään vuodesta 1926 lähtien opettajana Turun merenkulkukoulun suomalaisella osastolla ja saman koulun johtajana 1927 - 1937. Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart n:o 6/1929.
Vuonna 1910 matkalla guanolastissa Etelä-Amerikasta Ranskan Dunkerqueen miehistö sairastui beriberi-tautiin (keripukkiin). Laiva joutui menemään hätäsatamaan Cayenneen, jossa seitsemän miehistön jäsentä joutui sairaalaan ja muita hoidettiin laivalla. Yksi sairastuneista kuoli.
Matkalla puutavaralastissa Ruotsin Söderhamnista
Port Adelaideen Etelä-Atlantilla paikassa Lat. = 39° E, Long. = 17° L joulukuun 6 p:nä
vuonna 1912.
Matka purjehdittiin 24.9.1912 - 20.1.1913. Kuva: Kapteeni V.A. Henriksson.
Brassip Piukka. Rauman Merimuseoyhdistyksen julkaisuja n:o 1.
Kapteeni Henriksson otti kuvia ns. laatikkokameralla lasilevyille ja kehitti niitä sitten laivalla.
Matkalla pellavasiemenlastissa Rosariosta Amsterdamiin laiva joutui hirmumyrskyyn 13.12.1919 paikassa lat. = 41°41’P, long. = 31°35’L. Myrskyssä laivan lasti siirtyi ja alus oli vähällä kaatua. Purjeita repeytyi ja alus sai myös muita vaurioita. Laiva makasi sivumeressä noin 45 astetta kallistuneena. Alus saatiin lopuksi purjehduskuntoon. Lastia jouduttiin siirtämään ruumassa suojan puolelta tuulen puolelle, jotta laiva saaatiin takaisin kölille. Matka purjehdittiin 15.10 - 25.12.1919.
Maanviljelysneuvos ja lahjoittaja Alfred Kordelin (1868 - 1917). Suomen Kuvalehti n:o 46/1917. Kansalliskirjaston digitoidut aineistot.
Fregatti menetti osan takilastaan Lissabonin edustalla 14.3.1920 ollessaan matkalla painolastissa Amsterdamista New Yorkiin (18.2. - 15.4.1920).
Laiva vei paperilastin Helsingistä Buenos Airesiin 10.9.1920 - 28.11.1920.
Suomen merimuseon kuvakokoelma.
Alus saapui kopralastissa Uuden Britannian Tulagista Hampuriin 26.12.1922, jossa alus lastin purkamisen jälkeen riisuttiin. Fregatti myytiin 15.6.1923 saksalaiselle Alfred Kubatzille.
Matkoja vuosina 1899 - 1922
Kirjoja ja kirjoituksia:
The Advertiser: A Russian Deserter (Adelaide) The Advertiser, 1 March 1912, page 7
Blomqvist, Bertil: Rauma/Raumo Lat. 61º08'N Long. 21º30'E Malamok 1989, AICH 64 pp., p.18-22
Brassip piukka 2 Rauman Merimuseoyhdistyksen julkaisuja n:o 2 Rauma 1992 63 sivua (s. 47-59) ISBN 951-96645-0-5
Daily Kennebec Journal: General News (Augusta, Maine) The president has presented a solid silver cup... Daily Kennebec Journal, 19 February 1886, page 2
The Daily Telegraph: Three Hurricanes - Ship's trying experiences (Sydney) The Daily Telegraph, 8 April 1922, page 10
Finlands Sjöfartstidning: Beriberi å Raumafartyg Finlands Sjöfartstidning 4.2.1911 s. 1
Bilder från järnfregatten Sylfids, kapten Henriksson, resa från Söderhamn till Adelaide Finlands Sjöfartstidning 17/26.4.1913 s. 3
Hampshire Advertiser: Launch at Southampton Hampshire Advertiser, 27 September 1884, page 6
Hella, Tenho: Länsisuomalaista merenkulkuperinnettä Rauman - Uudenkaupungin rekisterialueet Newprint Oy Uudenkaupungin paino 2001 612 sivua, (s. 211-212) ISBN 951-26645-4-8 (Rauman Merimuseoyhdistys)
Hufvudstadsbladet: Dödsfall. Direktören Gabriel Granlund Hufvudstadsbladet 96/1943, 9.4.1943 s. 7
Karkama, Markku: Merille kouluun. Meripalvelus ja koululaivat kansipäällystön koulutuksessa vuodesta 1874 toiseen maailmansotaan Turun Yliopiston merenkulkualan koulutus- ja tutkimuskeskuksen julkaisuja, B 110 Painosalama Oy, Turku 1999 255 sivua ISBN 951-29-1571-5 ISSN 1456-1824
Kauppalehti: Fregatti Sylfid Suomessa Kauppalehti 169/1920, 27.7.1920 s. 2
Lille, Sten Suomen valtameripurjehtijat sjökapten Finlands djupvattenseglare Grönstrand, Lars The Finnish Deep-Water Sailers fil. mag.: Etelä - Suomen Kustannus Oy Lieto 1979 224 sivua (s. 86) ISBN 951-9064-31-1
Länsi-Suomi: Kuollut. Merikapteeni Juho Hellström Länsi-Suomi 99/1928, 1.5.1928 s. 1, 2
Kuollut. Kauppaneuvos K. Fr. Sjöblom Länsi-Suomi 209/1931, 13.9.1931 s. 2
Kuolleita. Merikapteeni Johan Aino Hyrsky Länsi-Suomi 144/1938, 28.6.1938 s. 2
J.E. Engblom 70-vuotias Länsi-Suomi 94/1939, 25.4.1939 s. 3
V.A. Henriksson 70-vuotias Länsi-Suomi 150/1939, 4.7.1939 s. 3
Nortamo Hj.: Valtamerillä Akseli Urhosen merimieselämyksiä WSOY, Porvoo 1930 154 sivua (s. 62-91)
Paavilainen, Marko: Karjalasta kaukomaille Valtameri Osakeyhtiön ja sen edeltäjien vaiheet 1913 - 1998 Otavan Kirjapaino, Keuruu 1998 386 s. (s. 121, 144) ISBN 951-1-15883-X
Rauman Lehti: Laiwankauppa Rauman Lehti 47/1899, 27.4.1899 s. 2
Laiwan kauppa Rauman Lehti 134/1903, 21.11.1903 s. 2
Laivahuutokauppa Rauman Lehti 23/1907, 23.2.1907 s. 1
Laiwankauppoja Rauman Lehti 26/1907, 2.3.1907 s. 2
Ikäwiä tapahtumia merellä Rauman Lehti 7/1911, 19.1.1911 s. 2
The Register: Adrift on A Raft (Adelaide) The Register, 1 March 1912, page 8
Soinila, Hannu: Rauman kauppalaivasto 1890-1910 Brassip piukka 3 Rauman Merimuseoyhdistyksen julkaisuja n:o 3 Rauma 1995 62 sivua (s. 23-29) ISBN 951-96645-0-7
Suomen Merenkulku: 60-vuotta. Diplomimerikapteeni Eemil Engblom Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 6/1929 s. 238
75 vuotta. Diplomimerikapteeni Eemil Engblom
Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 4/1944 s. 150
Kuollut. Diplomimerikapteeni Eemil Engblom Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 12/1946 s. 385
Talvio, Maila: Alfred Kordelinin 50:ntenä syntymäpäivänä Suomen Kuvalehti 45/1918, 9.11.1918
Uusi Suomi: Kuolleita. Merikapteeni Karl Samuel Ahlsvik Uusi Suomi 277/1922, 30.11.1922 s. 5
Vartiainen, Hannu: Rauman merenkulun historia merikapteeni Rauman merimuseo 2016 606 sivua (s. 295, 304, 306-310, 321, 329, 411-415, 418-419) ISBN 978-952-68562-0-9
Copyright © Jukka Mikkola