Syskonen
syskonen.jpg (25530 bytes)

Upea fregatti Tarragonassa helmi-maaliskuussa 1884. Christer Norrvik: Purjeiden kaupunki.

Fregatti, rakennettu puusta, kuparilla ja raudalla kiinnitetty sekä pohja metallilla peitetty 9/1874.
Tunnuskirjaimet:			RGNT
Rakentaja:				Matts Mattsinpoika Hannus (1831-1879),
					laivanrakennusmestari, Kristiinankaupunki 1873
Vesillelasku:				04.10.1873
Vetoisuus:				1111 brt, 1061 nrt (591 lästiä)
Kantavuus:				maissilasti 6707 quarteria = 1703 tonnia, riisilasti 1538 tonnia, vehnälasti 1636 tonnia = 60112 bushelia
Painolasti:				406 tonnia
Mitat:					60,60 x 11,00 x 6,68 m
Miehistö:				1+2+20
Omistaja:
S.A. Wendelin, Kristiinankaupunki
(Otto Wendelin)				1873 - 1887 toukokuu

Otto Wendelin.jpg (4284 bytes)

Kauppaneuvos Otto Wendelin (1824 - 1888). Kristinestads Historia (1915).

Päälliköt:
Axel Laurentius Reuterwall (1840-1896)	1873 - 1880 (k. 26.4.1896 Liverpoolissa)
Petter Adolf Ascholin (1852-1896)	1880 - 1883 kesä/heinäkuu
Petter Adolf Skogman (1845-1891)	1883 kesä/heinäkuu - 1883 syys/lokakuu 
Fredrik Severin Kepplerus (1846-1912)	1883 syys/lokakuu - 1886

Fregatti rakennettiin Imatran piirustusten mukaan. Sen rakentaminen maksoi 358 328 mk:aa ja 74 penniä.

Alus lähti puutavaralastissa neitsytmatkalle Barcelonaan 27.11.1873 ja saapui perille 18.2.1874. Sieltä purjehdittiin painolastissa Atlantin yli St. Johniin Nova Scotiaan, josta tuotiin puutavaralasti Liverpooliin. Määräsatamaan saavuttiin 23 päivässä 4.8.1874. Seuraava rahtimatka tehtiin Liverpoolista Burman Rangooniin 6.11.1874 - 12.3.1875. Fregatti purjehti Burman Basseinista Liverpooliin 28.05. - 06.10.1875.

Matkalla Hullista Baltimoreen alus joutui yhteentörmäykseen englantilaisen höyrylaiva Rosen kanssa 30.11.1878 kello kaksi yöllä ja joutui menemään korjauksia varten Lontooseen. Matka jatkui 22.1.1879 Baltimoreen ja määräsatamaan saavuttiin 11.3.1879.

Laivan ollessa Kristiinankaupungissa merimies putosi keulamastosta kannelle ja kuoli 27.6.1883.

Wendelinin firman tehtyä konkurssin, konkurssipesä myi aluksen hintaan 48 000 frcs puutavaran asioitsijayhtiölle Salvador Talawera Barcelonaan toukokuussa 1887. Uusi omistaja hinasi laivan painolastissa Kristiinankaupungista Turkuun, jonne saavuttiin 4.6.1887. Fregatti sai siellä uuden nimen Marcelino Jané 6.6.1887 ja lipunvaihto tehtiin 19.6.1887. Laiva lähti puutavaralastissa Turusta Espanjaan 14.7.1887.

Rekisterissä Lloyd’s Register of Shipping 1906 Sailing Vessels omistaja on M. Jané Barcelonasta.

Matkoja vuosina 1873 - 1886

Kirjoja ja kirjoituksia:
Björneborgs Tidning:		Skeppet Syskonen gått af stapeln.
				Björneborgs Tidning 80/1873, 8.10.1873 s. 2
				Fartygsköp
				Björneborgs Tidning 37/1887, 11.5.1887 s. 2
Finlands Sjöfartstidning:	Dödsfall. Sjökaptenen Fredrik Kepplerus
				Finlands Sjöfartstidning 38/1912, 21.9.1912 s. 2
Helsingfors Dagblad:		Fartygsförsäljning
				Helsingfors Dagblad 132/1887, 17.5.1887 s. 3
Morgonbladet:			Fartygssammanstötning
				Morgonbladet 302/1878, 28.12.1878 s. 4
				Sjöassuransföreningens i Finland årsberättelse för 1879
				Morgonbladet 62/1879, 15.3.1879 s. 3
Norrvik, Christer:		Purjeiden kaupunki
				Kristiinankaupungin merenkulku vuoden 1809 jälkeen
				Kristiinankaupungin kaupunki 1999
				Kirjapaino: Oy Fram Ab, Vaasa 1999
				636 s. (s. 263-265, 279)
				ISBN 951-96339-2-8
				Stad under segel
				Kristinestads sjöfart efter 1809
				Staden Kristinestad 1999
				Tryckeri: Oy Fram Ab, Vasa 1999
				576 s. (s. 234-236, 278, 309)
				ISBN 951-96339-1-X
Åbo Underrättelser:		Andra Sjöassuransföreningens i Finland årsberättelse för år 1879
				Åbo Underrättelser 59/1879, 2.3.1879 s. 2
				
				Copyright © Jukka Mikkola