Tasmania ex Wayfarer
Wayfarer. Merikapteeni Helge Heikkisen (1910 - 1997) arkisto.
Rautafregatti
Tunnuskirjaimet: TPHN
Rakentaja: W.H. Potter & Sons, Liverpool 1886, Englanti
Vesillelasku: 16.09.1886
Vetoisuus: 2076,26 brt, 1977,39 nrt
Kantavuus: 3300 dwt, kivihiililasti 3230 tonnia, vehnälasti 39922 säkkiä,
puutavaralasti 4463 kuutiometriä
Mitat: 82,53 x 10,88 x 7,33 m
Omistaja:
Robert Mattson (1851-1935),Maarianhamina 1912 lokakuu - 02.02.1917
Päälliköt:
Berner S. Berntsen 1912 (Norjan lipun alla) Karl August Ekblom (1860-1922) 1912 marraskuu - 1914 kesäkuu Axel Herman Joelsson (1876-1944) 1914 kesäkuu - 2.12.1917
Telakka rakensi aluksen omaan käyttöön. Neitsytmatka purjehdittiin Liverpoolista Calcuttaan 16.10.1886 - 16.2.1887.
Matkalla Antwerpenista San Franciscoon laiva joutui hirmumyrskyyn Kap Hoornissa 7.8.1903. Myrskyssä alus kärsi suuria vahinkoja ja lasti siirtyi. Matka purjehdittiin 14.6. - 13.11.1903.
Matkalla North Shieldsista San Franciscoon matruusi putosi mastosta yöllä myrskyssä ja hukkui Pohjanmerellä pari päivää satamasta lähdön jälkeen. Matka purjehdittiin 20.9.1908 - 24.3.1909.
Vuonna 1909 rekisterissä Lloyd’s Register of Shipping 1909 Sailing Vessels omistaja on "Wayfarer" S Co. (Lim) (W.H. Potter & Sons) Liverpoolista.
Kesäkuussa 1910 laiva myytiin Willy Gørrissenille Kristianiaan Norjaan ja uudeksi nimeksi tuli Tasmania.
Cape Town Docks. Rautafregatti saapunut satamaan nitraattilastissa Chilestä. Sea Breezes No. 133 Vol. XIV. December, 1930.
Tasmania. A.D. Edwardes Collection. State Library of South Australia.
Matkalla painolastissa Etelä-Afrikan Port Nollothista Adelaideen 12 miestä sairastui beriberi-tautiin ja joutui sairaalaan laivan saavuttua satamaan. Matka purjehdittiin 22.11.1910 - 1.1.1911.
Ahvenanmaalle alus ostettiin samalta varustamolta Kristianiasta hintaan 6800 puntaa sen ollessa matkalla New Yorkista Sundsvalliin. Fregatti purjehti petrolilastissa New Yorkista Sundsvalliin 31 vuorokaudessa (16.9. - 17.10.1912).
Kauppaneuvos Robert Mattson (1851 - 1935). Georg Kåhre: Den Åländska Segelsjöfartens Historia (1940).
Ensimmäinen kaukomatka tehtiin ahvenanmaalaisomistuksessa puutavaralastissa Sundsvallista Australian Sydneyhin 8.12.1912 - 5.5.1913. Matkalla laiva joutui myrskyihin Englannin kanaalissa ja menetti purjeita.
Merikapteeni K.A. Ekblom (1860 - 1922). Hän toimi päällikkönä parkkilaivassa Hera 1899 - 1901, fregatissa Pandion 1905 - 1907 ja nelimastoparkissa Lynton 1914 - 1917. Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart n:o 27/1921.
Saksalainen sukellusvene UC 17, päällikkönään yliluutnantti Ulrich Pilzecker torpedoi aluksen Ushantista lounaaseen Biskajan lahdella 2.12.1917. Fregatti oli matkalla teräs-, tupakka- ja puutavaralastissa New Orleansista Bordeauxiin. Miehistö pelastui.
Matkoja vuosina 1912 - 1917
Kirjoja ja kirjoituksia:
The Daily News: Race From Melbourne to the Pacific Coast (Perth) The Daily News, 8 June 1915, page 4
Ekblom, K.A.: Sjömannens memoarer sjökapten Sjöhistorisk årsskrift för Åland 1997-98:10 Mariehamn 1998 267 s. (s. 133-161) ISSN 0788-799X
Evening News: Maritime Miscellany (Sydney) Evening News, 26 August 1889, page 4
Finlands Sjöfartstidning: Lotsuppsyningsmannen, Sjökaptenen K.A.Ekblom Finlands Sjöfartstidning 15/1912, 13.4.1912 s. 4
Grundström, Kaj: Robert Mattson - Varg-Mattes pojke Sjöhistorisk årsskrift för Åland 1996-1997:9 Mariehamn 1997 175 s.(s.118-135) ISBN 952-90-9240-7 ISSN 0788-799X
Helsingin Sanomat: Kauppaneuvos Rob. Mattson kuollut Helsingin Sanomat 126/1935, 12.5.1935 s. 7
Hufvudstadsbladet: Robert Mattson död Hufvudstadsbladet 126/1935, 12.5.1935 s. 4, 12
Lille, Sten Suomen valtameripurjehtijat sjökapten Finlands djupvattenseglare Grönstrand, Lars The Finnish Deep-Water Sailers fil. mag.: Etelä - Suomen Kustannus Oy Lieto 1979 224 sivua (s. 87) ISBN 951-9064-31-1
Liverpool Shipping Telegraph and Daily Commercial Advertiser: Launch of an Iron Sailing Ship Liverpool Shipping Telegraph and Daily Commercial Advertiser, 17 September 1886, page 4
The Pacific Commercial Advertiser: Shipping Notes (Honolulu) The Pacific Commercial Advertiser, February 5, 1891, page 3
The San Francisco Call: Storm-Scarred Ship Arrives The San Francisco Call, November 14, 1903, page 10
Suomen Merenkulku: 80 år. Kommerserådet Robert Mattson
Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 6-7/1931 s. 209
100 vuotta laivanvarustajan toimintaa kolmessa polvessa
Rederi Ab Curt Mattsson firar 100-års-jubileum
Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 7-8/1954 s. 190
Suomen merenkulun aikakauslehti: Upotettuja suomalaisia aluksia Suomen merenkulun aikakauslehti - Nautisk tidskrift för Finland 1/1918 s. 9
The Sydney Morning Herald: Overdue Ship The Sydney Morning Herald, 7 May 1913, page 14
Åbo Underrättelser: Torpederat åländskt fartyg Åbo Underrättelser 292/1917, 12.12.1917 s. 4
Åland: Åter ett stort järnskepp inköpt till Åland Åland 79/1912, 2.10.1912 s. 2
Dödsfall. Sjökapt. Karl August Ekblom Åland 62/1922, 5.8.1922 s. 2
Copyright © Jukka Mikkola