Thekla ex Glenfarg
Thekla hinauksessa Norjan lipun alla I Maailmansodan aikana. A.D. Edwardes Collection. State Library of South Australia
Rautaparkki
Tunnuskirjaimet: TPNJ
Rakentaja: Alexander Stephen & Sons, Dundee 1881, Skotlanti
Vesillelasku: Panmure, 24.10.1881
Vetoisuus: 917,21 brt, 809,33 nrt
Kantavuus: 1400 dwt, puutavaralasti 425 standarttia, kivihiililasti 1359 tonnia, vehnälasti 12238 säkkiä
Mitat: 65,85 x 10,42 x 5,82 m
Miehistö: 1+2+1+10 (1923)
Omistajat:
Hugo Lundqvist ym., Maarianhamina 31.08.1923 - 1929 helmikuu
E.A. Öfverström, Maarianhamina 1929 helmikuu - 1929 maaliskuu
Päälliköt:
Erik Wilhelm Mattsson (1874-1950) 04.09.1923 - 02.12.1923 Erik Einar Bruno Marander (1899-1984) 02.12.1923 - 10.8.1925, 1928 maaliskuu - 1928 marraskuu Herman Wigell (1897-1974) 10.08.1925 - 1927 elokuu Johan August Danielsson (1875-1958) 1927 elokuu - 1927 joulukuu Frans Einar Nordström (1899-1960) 1928 marraskuu - 1929
Rautaparkki rakennettiin varustamolle W.O. Taylor & Co. Dundeesta. Laiva teki matkan Dundeesta painolastissa hinauksessa Shieldsiin.
Neitsytmatka tehtiin kivihiililastissa Shieldsistä Valparaisoon 13.12.1881 - 6.3.1882.
Marraskuussa 1904 laiva myytiin varustamolle J. Samuelsen & Benjamin Olsen Farsundiin Norjaan ja uudeksi nimeksi tuli Thekla. Hinta oli 55 000 kruunua.
Huhtikuussa 1922 alus myytiin H.A. Halvorsenille Kristianiaan hintaan 30 000 kruunua.
Ahvenanmaalle alus ostettiin H.A. Halvorsenilta Kristianiasta Norjasta hintaan 50 000 kruunua. Ensimmäinen matka tehtiin puutavaralastissa Raahesta Lontooseen monien vaiheiden kautta 26.9. - 29.12.1923. Laiva joutui matkalla Pohjanmerellä hirmumyrskyyn, jolloin suuri osa kansilastista meni yli laidan ja partaat vaurioituivat. Parkki joutui menemään hätäsatamaan Kristiansandiin korjauksia varten 17.11.1923. Sieltä matka jatkui Lontooseen 22.12.1923.
Merikapteeni Einar Marander (1899 - 1984). Hän toimi päällikkönä teräsbarkentiinissa Mozart 1925 - 1927. Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart n:o 2-3/1949.
Vuosina 1925 ja 1927 rautaparkki teki matkat Jamaikan Black Riveriin, josta vietiin väripuulastit (logwood) St. Louis de Rhôneen Ranskaan.
Matkalla painolastissa Lontoosta Maarianhaminaan laiva joutui koviin myrskyihin Pohjanmerellä ja saapui Lontoosta lähdettyään 29 vuorokauden kuluttua hätäsatamaan Norjan Mandaliin 14.12.1927, jossa loukkaantunut päällikkö vietiin sairaalaan.
Viimeinen matka tehtiin puutavaralastissa Sundsvallista Lontooseen vuonna 1928. Pohjanmerellä alus joutui ankaraan myrskyyn 23.11.1928. Hirmumyrsky vei mennessään purjeet ja kolmasosan kansilastista. Parkki joutui hakeutumaan hätäsatamaan Cuxhaveniin, jonne saavuttiin 27.11.1928. Sieltä matka jatkui korjausten jälkeen Lontooseen, jonne tultiin 20.12.1928.
© Merikapteeni Hannu Vartiainen.
Alus myytiin romutettavaksi myrskyvaurioiden vuoksi hintaan 1200 puntaa maaliskuussa 1929. Se hinattiin Gravesendista Sunderlandiin, jonne parkki saapui 30.3.1929.
Sisarlaiva oli nimeltään rautaparkki Glenshee, joka laskettiin vesille 2.2.1882.
Matkoja vuosina 1923 - 1928
Kirjoja ja kirjoituksia:
The Canberra Times: The Firewood Fleet The Canberra Times, 21 February 1929, page 3
Christianssans Tidende: En drøi tur Christianssans Tidende 292/1927, 16.12.1927, side 6
Collan, Y.: Orkaanissa Pohjanmerellä
Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 1/1929 s. 18-19
Dundee Courier: Launch Dundee Courier, 25 October 1881, page 4
Grönstrand, Lars: Järnbarken Thekla
fil.mag. Ålands Sjöfart 4/1960 s. 77-81
Åländska skeppsporträtt i ord och bild Mariehamn 1978 Ålands Tidnings-Tryckeri Ab 291 sivua (s. 245-248) ISBN 951-99156-9-9
Heino, Uno: Apelsinplockning i Jamaica sjökapten Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 8/1941 s. 242-280
Kåhre, Georg Den åländska segelsjöfartens historia magister Ålands Nautical Club r.f. Kåhre, Karl Mariehamn 1988 sjökapten: 815 s. (s. 613-616) ISBN 951-99965-1-6
Lille, Sten Suomen valtameripurjehtijat sjökapten Finlands djupvattenseglare Grönstrand, Lars The Finnish Deep-Water Sailers fil. mag.: Etelä - Suomen Kustannus Oy Lieto 1979 224 sivua (s. 148) ISBN 951-9064-31-1
Sundberg, Göte: "Från den vida oceanen" sjökapten Skeppsredaren Erik Nylund Mariehamn 2002 344 s. (s.174) ISBN 952-5064-22-0
Suomen Merenkulku: 50 år. Sjökapten Bruno Erik Einar Marander
Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 2-3/1949 s. 73
60 år. Sjökapten Bruno Erik Einar Marander Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 1/1959 s. 24
Merikapteeni Erik Einar Marander 50 vuotta merillä Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 6/1963 s. 227
70 år. Sjökapten Bruno Erik Einar Marander Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 1/1969 s. 16
75 år. Sjökapten Bruno Erik Einar Marander Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 1/1974 s. 23
Västra Finland: Svår resa Västra Finland 147/1927, 20.12.1927 s. 4
Åbo Underrättelser: Till Åland inköpt järnfartyg Åbo Underrättelser 242/1923, 7.9.1923 s. 5
Åland: Åländskt fartyg på äventyrlig resa Åland 101A/1927, 21.12.1927 s. 3
Skeppsredaren Hugo Lundqvist - in memoriam Åland 40/1936, 16.5.1936 s. 2
Copyright © Jukka Mikkola