Thomas Perry
Thomas Perry.jpg (26147 bytes)

Georg Kåhre: Den Åländska Segelsjöfartens Historia (1940).

Parkkilaiva, tasasaumainen, puusta rakennettu, kuparilla ja raudalla kiinnitetty sekä pohja metallilla peitetty 9/1880.
Tunnuskirjaimet:			TNQB
Rakentaja:				J.W. Raymond Shipyard, Green Cove, Nova Scotia 1879, Kanada
Vesillelasku:				1879 toukokuu
Vetoisuus:				1250,25 brt, 1175,84 nrt
Kantavuus:				puutavaralasti 580 standarttia, kivihiililasti 1973 tonnia, 
					vehnälasti 1916 tonnia = 70400 bushelia, petrolilasti 7700 bbls. (tynnyriä)
Painolasti:				385 tonnia
Mitat:					59,70 x 11,00 x 6,82 m
Miehistö:				11
Omistaja:
Johan Erik Stenroos (1864-1926) ym., Lumparland	2.2.1899 - 13.11.1905

Puutavarakauppias Johan Erik Stenroos (1864 - 1926). Hän toimi päävarustajana myös Christianin, Gazellen ja Wolfen varustamoissa. Georg Kåhre: Den Åländska Segelsjöfartens Historia (1940).

Päälliköt:
Matts Edvard Mikael Mattsson (1884-1919)	1899 helmikuu - 1903 huhtikuu
Johan David Mattsson (Mansén)			1903 huhtikuu - 1905 syyskuu
Johan Edvard Sundström (1843-1905)		1905 syyskuu - 13.11.1905

Parkkilaiva rakennettiin varustamolle William Law & Co. Nova Scotian Yarmouthiin.

Tulo Green Covesta Yarmouthiin tapahtui 7.5.1879. Sieltä jatkettiin Baltimoreen 27.5.1879, jonne saavuttiin painolastissa 10.6.1879.

Varsinainen neitsytmatka Baltimoresta Bristoliin purjehdittiin vehnälastissa 5.7. - 31.7.1879.

Matkalla Liverpoolista Halifaxiin pelastettiin norjalaisen parkkilaiva Progressin miehistö 25.2.1890 uppoavasta laivasta. Progress oli ollut matkalla puutavaralastissa Monte Cristosta Hampuriin.

Vuonna 1899 rekisterissä Record of American and Foreign Shipping omistaja on varustamo Black, Moore & Co. Yarmouthista.

Parkki ostettiin hintaan 2500 puntaa varustamolta Black, Moore & Co. Yarmouthista Nova Scotiasta 2.2.1899 Liverpoolissa, josta tehtiin ensimmäinen matka Missisippin Biloxiin 4.3. - 1.5.1899.

Matkalla puutavaralastissa Floridan Pensacolasta Skotlannin Methilliin laiva joutui poikkeamaan vuodon takia Georgian Savannahiin, jonne se saapui 13.4.1904. Laiva oli lähtenyt Pensacolasta 1.4.1904. Korjausten jälkeen matka jatkui Methiliin 17.6.1904 ja määräsatamaan saavuttiin 20.7.1904. 

Alus lähti puutavaralastissa Savannahista kohti Englannin Sharpnessia 2.10.1905. Matkalla laiva joutui kovaan myrskyyn. Tuulipumppu rikkoontui, kajuutta täyttyi vedellä ja tuli sammui höyrypannussa 12.11.1905. Sitä yritettiin uudelleen sytyttää, mutta tuloksetta. Tällöin höyrypumppu tuli myös käyttökelvottomaksi. Kansi joutui veden valtaan, jolloin käsipumppua ei voitu käyttää tehokkaasti. Parkki upposi seuraavana päivänä kovassa myrskyssä, jolloin päällikkö Sundström ja kolme miestä hukkuivat. Paikalle iltapäivällä tullut s/s Venango pelasti vaikeissa olosuhteissa seitsemän miestä, joista yksi kuitenkin kuoli myöhemmin. Uppoamispaikka on lat. = 48°49'N, long. = 12°25'W.

J.E. Sundstrom.jpg (4004 bytes)

Merikapteeni J.E. Sundström (1843 - 1905). Georg Kåhre: Den Åländska Segelsjöfartens Historia (1940).

Höyrylaiva Venango oli matkalla Baltimoresta Rotterdamiin, jonne haaksirikkoutuneet jätettiin.

Kapteeni Matts Mattsonin rakentama pienoismalli on Ahvenanmaan merenkulkumuseossa.

Matkoja vuosina 1899 - 1905

Kirjoja ja kirjoituksia:
Kåhre, Georg:		Den åländska segelsjöfartens historia
			Söderström & C:o Förlagsaktiebolag
			Helsingfors 1940
			635 s. (s. 345-346)
Kåhre, Georg		Den åländska segelsjöfartens historia
magister		Ålands Nautical Club r.f.
Kåhre, Karl		Mariehamn 1988		
sjökapten:		815 s. (s. 282-284)
			ISBN 951-99965-1-6
Kåhre, Karl:		Modell av barkskeppet Thomas Perry
sjökapten		Ålands Sjöfart 6/1980 s. 184
Lindqvist, Bertil:	J.E. Sundström. Dräng, skeppare, handelsman och redare
Stuert			Sjöhistorisk årsskrift för Åland 1991-1992:4
			Mariehamn 1992
			206 s.(s. 144-156)
			ISSN 0788-799X
			Barkskeppet Thomas Perry
			Sjöhistorisk årsskrift för Åland 2000-2001:13
			Mariehamn 2001
			207 s.(s. 96-103)
			ISBN 951-98000-3-4
			ISSN 0788-799X
Mattsson, M.E.:		"Life Saving Globe"
Kapten			Kapten Dönvigs nya lifräddningsapparat
			Åland 25/1903, 28.3.1903 s. 1
Turun Sanomat:		Thomas Perryn haaksirikosta...
			Turun Sanomat 282A/1905, 10.12.1905 s. 4
Uudenkaupungin Sanomat:	Haaksirikkoja
			Uudenkaupungin Sanomat 133/1905, 23.11.1905 s. 4
Åbo Underrättelser:	Tvänne fartygsköp
			Åbo Underrättelser 33/1898, 4.2.1899 s. 2
			Barkskeppet Thomas Perry
			Åbo Underrättelser 244/1899, 9.9.1899 s. 4
			Fartygsbefälhafvare, som protesterar mot sitt rederi
			Åbo Underrättelser 272B/1905, 8.10.1905 s. 2
			Barkseppet Thomas Perry förolyckat
			Åbo Underrättelser 308/1905, 20.11.1905 s. 2
Åland:			Tvänne fartygsköp
			Åland 9/1899, 1.2.1899 s. 3
			Barkskeppet "Thomas Perry"...
			Åland 86/1899, 7.9.1899 s. 2
			Skeppsbrott
			Åland 103/1905, 18.11.1905 s. 2
			Dödsfall. Sjökaptenen Johan Edvard Sundström
			Åland 105A/1905, 25.11.1905 s. 2 
			Barkskeppet "Thomas Perrys" undergång
			Åland 108A/1905, 6.12.1905 s. 3
Ålands Sjöfart:		"Thomas Perrys" undergång
			Ett tragiskt 40-årsminne
			Ålands Sjöfart 1/1945 s. 21
Ålands Sjöfartstidning:	Barkskeppet Thomas Perry 
			Ålands Sjöfartstidning 51/1904, 5.5.1904 s. 2
			
			Copyright © Jukka Mikkola