Tjerimai
tjerimaj.jpg (40167 bytes)

Parkki laiturissa Pensacolassa Floridassa. Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku n:o 12/1933.

Komposiittiparkki, rautakaarinen, tasasaumainen, tammesta ja teakista rakennettu, galvanoidulla raudalla ja kuparilla kiinnitetty 
sekä yellow- metallilla pohja peitetty
Tunnuskirjaimet:			SLCP
Rakentaja:				laivanrakennusmestari Jan Frederik Meursing (1855-1930), Nachtegaal Amsterdam 1882 - 1883, Hollanti
Vesillelasku:				08.03.1883
Vetoisuus:				1011,18 brt, 953,81 nrt
Kantavuus:				1550 dwt, puutavaralasti 500 standarttia, suolalasti 1501 tonnia, väripuulasti (logwood) 1212 tonnia, 
					kivihiililasti 1515 tonnia
Mitat:					59,41 x 11,18 x 6,41 m
Miehistö:				1+2+12
Omistajat:
Nikolai Tarasoff (1857-1930) ym., Loviisa	08.01.1898 - 03.10.1913
Gustaf Erikson ja S.G. Gustafsson,
Maarianhamina					03.10.1913 - 22.08.1925
Päälliköt:
Mathias Roos (1861-1901)			1898 tammikuu - 1900 elokuu, 1900 syys/lokakuu - 24.12.1901 (kuollut keltakuumeeseen Buenos Airesissa)
Johansson					1900 elokuu - 1900 syys/lokakuu
Axel Gabriel Wecksell (1855-1922)		24.12.1901 - 1902 heinäkuu 
Johan August Söderström (1871-1946)		1902 heinäkuu - 1906 joulukuu
Axel Julius Jansén (1872-1940)			1906 joulukuu - 1910
Julius Alfred Westerberg (1871-			1910 - 1915
Mathias Emil Nordberg (1875-1927)		1915 helmikuu - 1917 huhti/toukokuu, 1919 joulukuu - 1921 tammikuu 
Klaes Emil Karlsson (1885-1920)			1917 huhti/toukokuu - 1919 joulukuu
Erkki Alexander Näsänen (1890-1984)		1921 huhtikuu - 1924 tammikuu 
Elis Mattsson (1879-1949)			1924 toukokuu - 1924 joulukuu
Matts Sigfrid Sjölund (1885-1925)		1925 huhtikuu - 22.08.1925

Laiva rakennettiin varustamolle A. Hendrichs & Co. Amsterdamiin.

Komposiittiparkki purjehti painolastissa Amsterdamista Cardiffiin 2.5. - 8.5.1883. Neitsytmatka purjehdittiin kivihiililastissa Macassariin Celebesiin 10.6. - 19.9.1883.

Alus sai nimensä jaavalaisen tulivuoren mukaan. Se ostettiin varustamolta A. Hendrichs & Co. Amsterdamista hintaan 2700 puntaa = 70 000 markkaa.

David Little postcard collection. State Library Victoria.

Ensimmäisellä kaukomatkallaan suomalaisomistuksessa laiva menetti keulamärssytangon ja isoprammitangon kovassa myrskyssä heinäkuun alussa 1898 lähellä Kapkaupunkia, jonne alus saapui kivihiililastissa Englannin Barrysta 8.7.1898.

Tjerimai BB.jpg (47197 bytes)

Malamok 1989, AICH.

Vuonna 1905 parkkilaiva purjehti puutavaralastissa Georgian Sapelosta Englannin länsirannikolle Fleetwoodiin 25 vuorokaudessa, jonne se saapui 1.6.1905.

Matkalla puutavaralastissa Viipurista Swanseaan alus menetti ankkurin ja kettinkiä 26.11.1905.

Alus lähti 27.12.1905 Cardiffista 1515 tonnin kivihiililastissa kohti Länsi-Afrikan Swakopmundia. Se joutui myrskyyn 29.12.1905, joka kehittyi hirmumyrskyksi ja kesti aina 9.1.1906 saakka. Vaurioitunut alus hakeutui hätäsatamaan Falmouthiin, jonne saavuttiin 12.1.1906. Siellä vauriot korjattiin ja matka jatkui kohti Swakopmundia 18.2.1906. Perille määräsatamaan tultiin 14.5.1906.

Alus menetti osan kansilastistaan kovassa myrskyssä 12.11. ja 14.11.1906 ollessaan matkalla Charlestownista Englannin Sharpnessiin. Matka pitchpine-lastissa kesti 24 vuorokautta ja määräsatamaan saavuttiin 1.12.1906.

Merikapteeni Julius Alfred Westerberg. Hän toimi päällikkönä rautaparkissa Queen of Scots 1920 - 1923. Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart n:o 10/1941. 

Viimeinen valtamerimatka tehtiin Newfoundlandin Bonne Baysta Englannin itärannikon Hulliin 27 vuorokaudessa 11.12.1920 - 7.1.1921.

Vuonna 1922 matkalla puutavaralastissa Kemistä Lontooseen laiva joutui ankaraan myrskyyn Skagenissa ja ajautui kohti Ruotsi länsirannikkoa Lysekilissä. Osa kansilastia oli mennyt yli laidan ja alus ajelehti avuttomana. Luotsi Holmberg havaitsi vaarassa olleen aluksen ja herätti kollegansa. Luotsien avulla ja luotsijahdin hinauksessa laiva saatiin turvaan varmalta tuholta ja hinattiin Lysekilin satamaan.

Laiva upposi yhteentörmäyksessä hollantilaisen troolari Christina Catherinan kanssa 22.8.1925 Hollannin rannikon edustalla, jolloin päällikkö hukkui. Alus oli ollut painolastissa matkalla Lontoosta Kemiin.

Merikapteeni Sigfrid Sjölund (1885 - 1925). Hän toimi päällikkönä parkkilaivassa Esmeralda 1909 - 1911, nelimastoparkissa Dundee 1914 - 1919 ja rautaparkissa Montrosa 1922 - 1924. Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart n:o 27/1921.

Parkkilaiva oli komposiittiparkki Slamatin sisarlaiva.

Viktor Anderssonin tekemä kirkkolaiva on Maarianhaminan Pyhän Yrjön kirkossa (S:t Görans kyrka). Se on rakennettu vuonna 1972. Kirkkolaivan on lahjoittanut Gustaf Eriksonin varustamo.

Lisätietoa laivasta löytyy tietopankista Stichting Maritiem-Historische Databank.

Matkoja vuosina 1898 - 1925

Kirjoja ja kirjoituksia:
Elo, Ilmari		Kolmimastoparkki Tjerimai
Warjus, Kari:		Loviisan viimeinen syvänvedenpurjehtija
			Loviisan Merenkulunhistorian Säätiö
			Loviisa 2001, 10 s.
Finlands
Sjöfartstidning:	Notiser från sjön om Lovisa fartyg
			Finlands Sjöfartstidning 32/1910, 13.8.1910 s. 2 
Giggal, Kenneth:	Classic Sailing Ships
			With paintings by Cornelis de Vries
			Webber & Bower Ltd, 1988
			128 pp., (p. 68-69)
			ISBN 0-86350-173-7
Grönstrand, Lars:	Åländska skeppsporträtt i ord och bild
fil.mag.		Mariehamn 1978
			Ålands Tidnings-Tryckeri Ab
			291 sivua (s. 249-252)
			ISBN 951-99156-9-9
Harberg, Justus:	Femtioårsminnet av en legend
sjökapten		Sjöhistorisk årsskrift för Åland 1996-1997:9
			Mariehamn 1997
			175 s.(s. 8-17)
			ISSN 0788-799X
			ISBN 952-90-9240-7
Kåhre, Georg:		Tjerimai
			Åland 61B/1947, 5.6.1947 s. 5-6
			Under Gustaf Eriksons Flagga
			Ålands Nautical Club
			Mariehamn 1948
			204 s. (63-70, 80-81, 85, 189)
			The Last Tall Ships
			Gustaf Erikson and the Åland sailing fleets
			1872-1947
			Conway Maritime Press
			Greenwich 1978
			208 pp (p.67-85)
			ISBN 0 85177 134 3
Kåhre, Georg		50 år under Gustaf Eriksons flagga 1913-1963
Kåhre, Hilding:		Mariehamn 1963
			44 s. + Flottan genom tiderna (s. 9-13)
Kåhre, Georg		Den åländska segelsjöfartens historia
magister		Ålands Nautical Club r.f.
Kåhre, Karl		Mariehamn 1988		
sjökapten:		815 s. (s. 488-491)
			ISBN 951-99965-1-6
Kåhre, Karl:		100 år sedan Gustaf Erikson föddes
sjökapten		Ålands Sjöfart 3/1972 s. 77-80
			The Gustaf Erikson Fleet
			Ålands Sjöfart 2/1976 s. 51-53
Rauman Lehti:		Tapaturmainen kuolema
			Rauman Lehti 44/1898, 21.4.1898 s. 4
Satakunnan Sanomat:	Suuri purjelaiva
			Satakunnan Sanomat 119/1907, 16.10.1907 s. 3
Sundberg, Göte:		"Från den vida oceanen"
sjökapten		Skeppsredaren Erik Nylund
			Mariehamn 2002
			344 s. (s. 123-125)
			ISBN 952-5064-22-0
			Från Tjerimai till Moshulu
			Gustaf Eriksons segelfartyg
			Ålands Nautical Club R.F.
			Mariehamn 2022
			509 sidor
			ISBN9789529997190
Suomen Merenkulku:	60 år. Sjökapten Johan Augst Söderström
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 4/1931 s. 146
			60 år. Sjökapten Julius Alfred Westerberg
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 10/1931 s. 322
			70 år. Sjökapten J.A. Söderström
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 1941 s. 140
			70 år. Sjökapten Julius Alfred Westerberg
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 10/1941 s. 331
			75 år. Sjökapten Julius Alfred Westerberg
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 9/1946 s. 259
			80 år. Sjökapten Julius Alfred Westerberg
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 11/1951 s. 278 
			85 år. Sjökapten Julius Alfred Westerberg
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 9/1956 s. 166
			75 vuotta. Merikapteeni Erkki Alexander Näsänen
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 8/1965 s. 300
Västra Finland:		Lotsarna i Lysekil räddade ett finländskt fartyg
			Västra Finland 130/1922, 14.11.1922 s. 3
Åbo Underrättelser:	Till Lovisa inköpt segelfartyg
			Åbo Underrättelser 21/1898, 2.2.1898 s. 2
			Sjöassurensföreningen i Finland
			Åbo Underrättelser 57/1899, 28.2.1899 s. 1
			Dödsfall. Sjökaptenen K.E. Karlsson
			Åbo Underrättelser 103/1920, 16.4.1920 s. 4
			"Tjerimais" förolyckande
			Åbo Underrättelser 261/1925, 23.9.1925 s. 5
Åland:			Sjökapten Gustaf Erikson 50 år
			Åland 84/1922, 21.10.1922 s. 2
			Skeppsbrott med förlust av mänskoliv (kapten Sigfrid Sjölund)
			Åland 68/1925, 26.8.1925 s. 2
			Stoftet av sjökapten Sigfrid Sjölund
			Åland 72/1925, 9.9.1925 s. 2
			Förolyckade åländska barken "Tjerimai"
			Åland 75/1925, 19.9.1925 s. 2
			Kapten Elis Mattsson 60 år
			Åland 38/1939, 1.4.1939 s. 2
			Gustaf Erikson 70 år idag
			Åland 120/1942, 24.10.1942 s. 1
			Dödsfall. Sjökaptenen Elis Mattsson
			Åland 131/1949, 1.12.1949 s. 2
Ålands Sjöfart:		Redare på Åland. Gustaf Erikson
			Ålands Sjöfart 1/1939
			Sjöfartsrådet Gustaf Erikson 70 år
			Ålands Sjöfart 4/1942
			Vår redarkung Gustaf Erikson - In memoriam
			Ålands Sjöfart 1/1947 s. 7-9
			Hyllningar till sjöfartsrådet Gustaf Eriksons minne
			Ålands Sjöfart 1/1947 s. 10-12
			Vår redarkung Gustaf Erikson in memoriam - 10 års - minne
			Ålands Sjöfart 2/1957 s. 25-27
Östra Nyland:		Lovisaskeppet Tjerimai...
			Östra Nyland 79/1899, 11.10.1899 s. 2
			I Kapstadens hamn...
 			Östra Nyland 28/1901, 6.4.1901 s. 2-3
			Dödsfall. Kaptenen Mathias Roos
			Östra Nyland 103/1901, 28.12.1901 s. 1, 2-3
			För de nödlidande
			Östra Nyland 13/1903, 14.2.1903 s. 3
			Nyheter från sjön
			Östra Nyland 15/1906, 24.2.1906 s. 2
			Notiser från sjön
			Östra Nyland 100/1906, 19.12.1906 s. 2
			Notiser från sjön
			Östra Nyland 70/1907, 4.9.1907 s. 3
			Notiser från sjön
			Östra Nyland 2/1908, 2.1.1908 s. 2
			Notiser från sjön
			Östra Nyland 17/1909, 3.3.1909 s. 3

 

			Copyright © Jukka Mikkola