Ulrika
Christer Norrvik: Purjeiden kaupunki.
Kristiinankaupungin merimuseo.
Taulun maalannut José Pineda Guerra, Barcelona 17.11.1878.
Parkkilaiva, rakennettu puusta, kuparilla ja raudalla kiinnitetty sekä pohja sinkillä peitetty 1/1870.
Tunnuskirjaimet: RGNC
Rakentaja: Matts Mattsinpoika Hannus (1831-1879), laivanrakennusmestari, Kristiinankaupunki 1865
Vesillelasku: 1865 lokakuun lopussa
Vetoisuus: 919 nrt. (495 lästiä)
Kantavuus: 1223 tonnia kivihiiltä ja 150 tonnia koksia, puutavaralasti 513,000 s ft sawn timber, 39,000 s ft lumber
Mitat: 55,52 x 10,97 x 6,11 m
Omistajat:
Simon Anders Wendelin, Kristiinankaupunki 1865 - 1887 Carl Erik Carlström, Erik Alfred Tötterman, ym. Kristiinankaupunki 16.08.1887 - 1890
Kauppaneuvos Otto Wendelin (1824 - 1888). Kristinestads Historia (1915).
Päälliköt:
Carl Alfred Häggblom (1827-1867) 1865 - 1867 helmikuu (kuoli maaliskuussa 1867 Lontoossa) Carl Johan Nordman (1827-1872) 1867 helmikuu - 1870 marraskuu (kuoli 45-vuotiaana) Carl Julius Laurell (1839-1880) 1870 - 1874 heinäkuu Matts Herman Lacke (1833-1925) 1874 heinäkuu - 1890
Parkkilaivan rakentaminen maksoi 176 000 mk:aa.
Alus lähti puutavaralastissa neitsytmatkalle Välimerelle 4.12.1865 ja saapui perille Valenciaan 15.3.1866. Sieltä tehtiin matka Montrealiin 25.4.- 15.6.1866.
Vuonna 1872 parkki purjehti sinkkilastissa Carthagenasta Antwerpeniin 19 vuorokaudessa (28.1. - 17.2.1872). Höyrylaivalla samaan matkaan meni aikaa vähintään 22 vuorokautta.
Matkalla Antwerpenista New Yorkiin alus joutui ankaraan luoteismyrskyyn 11. - 12.5.1872. Myrskyssä menetettiin parras ja isoalamärssyraaka sekä kansirakennus sai vaurioita. Matka purjehdittiin 14.4. - 30.5.1872.
Matkalla Floridan Pensacolasta Grimsbyhyn parkkilaiva joutui vuotavana menemään hätäsatamaan Cowesiin Wightin saarelle 30.1.1878. Riki oli vaurioitunut ja purjeita oli menetetty. Sieltä laiva hinattiin Grimsbyhyn 3.2. - 7.2.1878.
Matkalla painolastissa Malagasta Pensacolaan laiva purjehti karille illalla 9.12.1881 Afrikan rannikolla. Seuraavana päivänä alus saatiin omin voimin irti karilta ja matkaa jatkettiin. Laiva oli saanut kuitenkin vuodon, jota pumpuilla ei saatu hallintaan. Purjehdittiin kohti Gibraltaria, jonne lopuksi saavuttiin höyrylaivan hinaamana illalla 10.12.1881. Korjausten jälkeen matkaa jatkettiin Cadizin kautta Pensacolaan, jonne saavuttiin 26.6.1882.
Laiva lähti painolastissa Liverpoolista kohti Pensacolaa 28.10.1882. Se joutui kuitenkin matkalla kovaan myrskyyn 1.11.1882 ja hakeutui vuotavana hätäsatamaan Cardiffiin 5.11.1882. Siellä alus telakoitiin 7.11.1882 ja vauriot korjattiin.
Vuonna 1887 matkalla Pensacolasta Skotlannin Greenockiin alus menetti useita purjeita ja kärsi muita vahinkoja kovassa myrskyssä. Matka tehtiin 12.4. - 10.6.1887.
Merikapteeni Matts Herman Lacke (1833 - 1925). Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart n:o 50/1923.
Alus myytiin vuonna 1890 Norjaan. Rekisterissä Lloyd’s Register of Shipping 1892 Sailing Vessels omistajana on Aktieselskapet "Ulrika" Arendalista.
Matkoja vuosina 1865 - 1890
Kirjoja ja kirjoituksia:
Finlands Sjöfartstidning: Sjökapten Herman Lacke 80 år Finlands Sjöfartstidning 5/1913, 1.2.1913 s. 2
Helsingfors Tidningar: Vår handelsflotta ... Helsingfors Tidningar 258/1865, 6.11.1865 s. 1
Kaskö Tidning: Dödsfall. Sjökaptenen Matts Herman Lacke Kaskö Tidning 74/1925, 26.9.1925 s. 2
Norrvik, Christer: Purjeiden kaupunki Kristiinankaupungin merenkulku vuoden 1809 jälkeen Kristiinankaupungin kaupunki 1999 Kirjapaino: Oy Fram Ab, Vaasa 1999 636 s. (s. 228-229, 237, 256-257, 349,458-459) ISBN 951-96339-2-8
Stad under segel Kristinestads sjöfart efter 1809 Staden Kristinestad 1999 Tryckeri: Oy Fram Ab, Vasa 1999 576 s. ISBN 951-96339-1-X
Vasabladet: Ovanligt snabb resa Vasabladet 9/1872, 2.3.1872 s. 2
Barkskeppet Ulrika försålts Vasabladet 67/1887, 20.08.1887
Åbo Underrättelser: Sjöassuransföreningen i Finland årsberättelse för 1879 Åbo Underrättelser 57/1879, 28.2.1879 s. 1
Direktionens för finska sjöassuransföreningens årsberättelse Åbo Underrättelser 58/1882, 1.3.1882 s. 1
Finska sjöassuransföreningens årsberättelse Åbo Underrättelser 58/1884, 29.2.1884 s. 1
Finska sjöassuransföreningens årsberättelse Åbo Underrättelser 56/1886, 27.2.1886 s. 1
Copyright © Jukka Mikkola