Usko ex Monarch

Monarch Ruotsin lipun alla. DigitaltMuseum. Sjöhistoriska museet.

Parkkilaiva, tammesta ja männystä rakennettu, raudalla kiinnitetty ja pohja yellow-metallilla peitetty 6/1892.
Tunnuskirjaimet:			SCWH
Rakentaja:				O.A. Brodin, Gefle 1879 - 1880, Ruotsi
Vesillelasku:				19.05.1880 kello 5.50 iltapäivällä
Vetoisuus:				882,55 brt, 840,47 nrt
Kantavuus:				1200 dwt, puutavaralasti 385 standarttia puutavaraa, sementtilasti 1000 tonnia, vehnälasti 7420 säkkiä,
					sokerilasti 28 000 kassia, villalasti 2643 paalia
Mitat:					54,27 x 10,47 x 6,25 m
Omistaja:
Itä-Suomen Laiva Oy, Viipuri		1907 helmikuu - 1910
Päällikkö:
Walfrid Waldemar Lindén (1877-1908)	1907 helmikuu - 1908 kesäkuu 
Karl Fredrik Lindeman (1862-1918)	1908 kesäkuu - 1908 marraskuu
August Wirkki (1875-1940)		1908 marraskuu - 1910

Laiva rakennettiin yhtiölle P.C. Rettig & Co. Geflestä. Neitsytmatka purjehdittiin puutavaralastissa Skutskäristä Port Adelaideen 16.8. - 8.12.1880. Paluumatkalla tuotiin 7420 säkkiä vehnää Port Victoriasta Havreen.

Vuonna 1888 rekisterissä Lloyd’s Register of Shipping omistaja on J. Rettig Geflestä.

Vuonna 1896 rekisterissä Lloyd’s Register of Shipping omistaja on J.R. Rettig Geflestä.

Vuonna 1898 omistaja on varustamo Rederibolaget Phoenix (P.J. Haegerstand) Geflestä.

Alus ostettiin Geflestä hintaan 1100 puntaa. Ensimmäisenä rahtimatkana tuotiin Limhamnista 1000 tonnin sementtilasti Helsinkiin, jonne saavuttiin 28.5.1907. Sieltä mentiin painolastissa Kotkaan, jossa laiva sai nimen Usko.

Alus purjehti valtameriliikenteessä. Ensimmäinen kaukomatka tehtiin puutavaralastissa Kotkasta Rio de Janeiroon 14.7. - 21.10.1907.

Matkalla Cap Haitista Marseilleen päällikkö ja kaksi miestä sairastui vaikeaan vatsatautiin. Marseillessa päällikkö toimitettiin sairaalaan, josta hän matkusti myöhemmin Suomeen. Matka purjehdittiin 2.3. - 24.4.1908.

Matkalla väripuulastissa Jamaikan Black Riveristä Havreen alus sai pahoja vaurioita myrskyssä ja hakeutui vuotavana hätäsatamaan Havannaan 13.1.1910. Siellä alus telakoitiin. Rekisterissä Lloyd’s Register of Shipping 1911 laiva on merkitty riisutuksi satamassa.

Laivapäiväkirjoja vuosilta 1907 - 1910 löytyy Viipurin merimieshuoneen arkistosta Viipurissa.

Matkoja vuosina 1907 - 1910

Kirjoja ja kirjoituksia:
Hufvudstadsbladet:		Sjöfartsavdelning
				Inköpta segelfartyg
				Hufvudstadsbladet 176/1907, 2.7.1907 s. 6
Karjala:			Laiwan kauppa
				Karjala 40/1907, 16.2.1907 s. 2
				Viipurilainen parkkilaiva saanut vaurioita myrskyssä
				Karjala 14/1910, 19.1.1910 s. 2
Norrlandsposten:		"Monarch"
				Norrlandsposten 59/1880, 21.5.1880
Rauman Lehti:			Kuollut. Merikapteeni Karl Fredrik Lindeman
				Rauman Lehti 61/1918, 8.8.1918 s. 4
Suomen Merenkulku:		August Virkki kuollut
				Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 3/1940 s. 190
Uusi Suomi:			Kuolleita. Merikapteeni August Wirkki
				Uusi Suomi 273/1940, 8.10.1940
Wiborgs Nyheter:		Östra Finlands Rederibolag...
				Wiborgs Nyheter 46/1907, 23.2.1907 s. 3
Wiipuri:			Kuolleita. Merikapteeni Walfrid Waldemar Lindén
				Wiipuri 224/1908, 29.9.1908 s. 3
Åbo Underrättelser:		Inköpta segelfartyg
				Åbo Underrättelser 176/1907, 3.7.1907 s. 4

 

				Copyright © Jukka Mikkola