Valkyrian ex Waimate 
Valkyrian.jpg (31523 bytes)

Fregattina. Malamok 1989, AICH.

Rautafregatti/rautaparkki
Tunnuskirjaimet:					TFRL
Rakentaja:						John Blumer & Co., Sunderland 1874, Englanti
Vesillelasku:						29.08.1874
Vetoisuus:						1156 brt, 1080,73 nrt
Kantavuus:						noin 1600 dwt, puutavaralasti 460 standarttia, kivihiililasti 1500 tonnia
Mitat:							64,20 x 10,28 x 5,32 m
Miehistö:						1+2+15+4 merimiesoppilasta
Omistajat:	
Konsuli G.A. Lindblom (1862-1916) ym., Turku (Åbo)	1896 toukokuu - 1898
Päällikkö:
Anders Wilhelm Smitslund (1846-1898)			1896 toukokuu - 1898

Fregatti rakennettiin lontoolaiselle varustamolle New Zealand Shipping Company ja nimeksi tuli Waimate. Valmistuessaan laiva maksoi 21 500 puntaa. Laiva purjehti Sunderlandista Gravesendiin 4.10. - 8.10.1874 ja sieltä Lontooseen.

Englantilaisomistuksessa klipperi kuljetti siirtolaisia ja teki 22 matkaa Uuteen Seelantiin. Neitsytmatka tehtiin Lontoosta Lytteltoniin, jonne saavuttiin 26.1.1875. Gravesendista lähdettiin 28.10.1874 ja matkaan kului 81 päivää. Matkalla oli mukana 388 matkustajaa, joista 363 siirtolaisia. Kolme syntymää ja kahdeksan kuolemaa tapahtui matkalla.

Fregatti Port Chalmersin satamassa. De Maus Collection, Alexander Turnbull Library. National Library of New Zealand.

Vuosina 1880-1881 tehtiin nopein matka Lontoosta Lytteltoniin ajassa 74 päivää (24.10.1880 - 6.1.1881). Eddystonen majakan sivuutuksesta tultiin 68 päivässä.

Fregatti purjehti kerran 23,5 tunnin aikana 354 mailia matkalla Uuteen Seelantiin, joka tekee keskinopeudeksi 15 solmua (26.11. - 27.11.1881).

Syksyllä 1883 laiva purjehti Uuden Seelannin Port Chalmersista Scilly-saarille 71 päivässä.

Vuosina 1886-1887 Waimate purjehti Lontoosta Port Chalmersiin 78 päivässä (20.10.1886 - 7.1.1887).

New Dock, Port Adelaidessa, jolloin laivan nimi oli vielä Waimate. State Library of South Australia.

Suomeen alus ostettiin varustamolta New Zealand Shipping Co. Lontoosta hintaan 4150 puntaa. Uudeksi nimeksi tuli Valkyrian. Se toimi myös rahtikoululaivana (4 oppilasta).

Konsuli G.A. Lindblom (1862 - 1916). Åbo Underrättelser 111/1916. Kansalliskirjaston digitoidut aineistot.

Ensimmäinen rahtimatka purjehdittiin Lontoosta Turkuun, jonne saavuttiin 18.6.1896. Lastina oli rautatiekiskoja ja sementtiä. Aluksen ollessa Turussa kapteeni Smitslundille luovutettiin merivakuutusyhtiön kultainen ansiomerkki 30-vuotisesta palvelusta konsuli G.A. Lindblomin yhtiössä. Turusta jatkettiin kauttakulkulastilla Sundsvalliin 1.7.1896 ja määräsatamaan saavuttiin 4.7.1896.

Vuonna 1896 fregatti purjehti puutavaralastissa Sundsvallista Etelä-Afrikan Port Nataliin 85 päivässä (4.8. - 29.10.1896).

Fregatti Waimate. Allan C. Green (1878 - 1954) collection of glass negatives. State Library Victoria.

Syksyllä 1897 matkalla puutavaralastissa Floridan Pensacolasta Lontooseen (17.11. - 29.12.1897) alus sai myrskyvaurioita. Laiva muutettiin Lontoossa fregatista parkiksi. Vuonna 1898 parkki purjehti Lontoosta Port Adelaideen 79 vuorokaudessa ja saapui perille 23.5.1898.

Alus lähti 1500 tonnin kivihiililastissa 10. elokuuta 1898 Uuden Etelä-Walesin Newcastlesta Australiassa kohti Chilen Iquiquea, mutta katosi matkalla jäljettömiin. Miehistöön kuului 22 miestä, joista 13 oli suomalaisia. Syy tuhoutumiseen saattoi olla hiililastin syttyminen tuleen (katso parkki Julia).

Sisaralukset olivat Rakaia, Waikato ja Waitangi.

Matkoja vuosina 1896 - 1898

Kirjoja ja kirjoituksia:
Aura:			Muhkea lisäys Turun purjelaiwastoon
			Aura 141/1896, 20.6.1896 s. 2
Bott, Alan:		The Sailing Ships of The New Zealand Shipping Company 1873 - 1900
			London 1972
			160 pp., with 8 colour plates and 84 black/white photographs.
Brett, Henry:		White Wings, Fifty Years of Sail in the New Zealand trade 1850-1900
			Auckland 1924
			368 pp., illustrated
Evening Post:		Exciting Adventure of the Waimate
(Wellington, N.Z.)	Evening Post, 3 September 1880 page 2
			The Narrow escape of the Waimate
			Evening Post, 3 September 1880 page 3
Grönstrand, Lars:	Gångna Tiders Skepp
fil.mag.		Skeppsbefälhavareföreningen i Åbo
			Åbo 1965
			440 s., (s. 285-286)
Lille, Sten		Suomen valtameripurjehtijat
sjökapten		Finlands djupvattenseglare
Grönstrand, Lars	The Finnish Deep-Water Sailers
fil. mag.:		Etelä - Suomen Kustannus Oy
			Lieto 1979
			224 sivua (s. 173)
			ISBN 951-9064-31-1
Lubbock, Basil/
Spurling J.:		The Romance of the Clipper Ships
			Selected from "Sail" by Basil Lubbock
			Illustrated in full colour by
			J. Spurling
			Hennel Locke Limited
			London 1949
			96 pp. (p. 50-51)
			Sail
			The Romance of the Clipper Ships
			Vol. II
			Patrick Stephens Limited, London 1972
			152 pp. (p. 71-73) 
			ISBN 0 85059 109 0
Lubbock, Basil:		The Colonial Clippers
			Brown, Son & Ferguson Ltd., Glasgow 1948
			384 pp, ill. (p. 309-311)
			(ISBN 0 85174 110 X)
Press:			Arrival of the Waimate
(Canterbury, N.Z.)	Press, 26 January 1875, page 2
Sanomia Turusta:	Rautanen fregattilaiva...
			Sanomia Turusta 141/1896, 20.6.1896 s. 2-3
Stolzmann, Holger:	Fyra finländska djupvattenseglare
sjökapten		Meddelanden från sjöhistoriska museet vid Åbo
			Akademi n:o 15. 1984 s. 39-41.
			ISBN 951-649-006-9
			Sailing Ships from Turku/Åbo
			Malamok 1989, AICH
			64 pp. (p. 5-13)
Suomen Merenkulku:	Valkyrian vuosisadan vaihteen täysiraakainen
(H.S.)			Suomen Merenkulku 3/1973 s. 34
Uudenkaupungin Sanomat:	Kaiwattu laiwa
			Uudenkaupungin Sanomat 18/1899, 8.3.1899 s. 2
Uusi Aura:		Konsuli G.A. Lindblom kuollut
			Uusi Aura 110/1916, 23.4.1916 s. 5
Åbo Tidning:		Saknadt Åbo-fartyg
			Åbo Tidning 59/1899, 2.3.1899 s. 2
Åbo Underrättelser:	En prydnad för Åbo segelflotta
			Åbo Underrättelser 164/1896, 19.6.1896 s. 2
			Hedersbevisning
			Åbo Underrättelser 166/1896, 21.6.1896 s. 2
			Förmodadt skeppsbrott. Järnfregatten Valkyrian...
			Åbo Underrättelser 59/1899, 2.3.1899 s. 2
			Dödsfall. Konsul Gösta Lindblom
			Åbo Underrättelser 111/1916, 23.4.1916 s. 6

 

			Copyright © Jukka Mikkola