Virgo ex Closeburn
Closeburn Norjan lipun alla. A.D. Edwardes Collection. State Library of South Australia.
Rautaparkki
Tunnuskirjaimet: TPSG
Rakentaja: Russell & Co, Glasgow 1881, Skotlanti
Vesillelasku: Bay yard, 10.09.1881
Vetoisuus: 938,32 brt, 813,40 nrt
Kantavuus: 1450 dwt, kivihiililasti 1420 tonnia, puutavaralasti 400 standarttia, vehnälasti 17205 säkkiä,
salpietarilasti 31925 qrs.
Mitat: 59,80 x 9,80 x 5,94 m
Omistajat:
Erik Nylund (1872-1944) ym., Maarianhamina 04.02.1928 - 05.12.1928
Päällikkö:
Andreas (Anders) Donner (1877-1945) 1928 huhtikuu - 05.12.1928
Laiva rakennettiin T. Guthrielle Glasgowiin.
Rautaparkki rakennettiin alun perin Australian Sydney-liikennettä varten, jonne se teki myös neitsytmatkansa kappaletavaralastissa 24.10.1881 - 25.2.1882.
Matkalla Glasgowista Brisbaneen alus oli vähällä kaatua myrskyssä 29.8.1888, jolloin raakojen nokat olivat joutua veteen. Laiva oikeni, kun osa purjeista leikattiin irti, jotka tuuli vei mennessään. Matka purjehdittiin kappaletavaralastissa 6.6. - 27.9.1888.
Vuonna 1901 rekisterissä Lloyd’s Register of Shipping 1901 Sailing Vessels omistaja on varustamo Guthrie MacDonald Hood & Co. Glasgowista.
Toukokuussa 1902 sama varustamo myi laivan tukkukappias Mathias Hansenille ym. Kristiansandiin Norjaan.
Norjalaisomistuksessa laiva joutui ankaraan myrskyyn 19.9.1903 paikassa lat. = 39ºE, long. = 12ºL. Myrskyssä maissilasti siirtyi ja raakojen nokat joutuivat veteen. Alus oli vähällä kaatua. Sen estämiseksi isomärssytanko ja keulamärssytanko katkaistiin. Parkki, joka oli matkalla Rosariosta Etelä-Afrikan Port Elisabethiin, joutui menemään hätäsatamaan Kapkaupunkiin korjauksia varten.
Marraskuussa 1921 rautaparkki myytiin Nils Frembergille Sölvesborgiin Ruotsiin ja uudeksi nimeksi tuli Virgo. Myyntihinta oli 55 000 kruunua.
Alus ostettiin Nils Frembergiltä hintaan 28 500 Ruotsin kruunua. Ensimmäinen matka tehtiin painolastissa Göteborgista Maarianhaminan kautta Ruotsin Härnösandiin. Sieltä vietiin puutavaralasti Lontooseen.
© Merikapteeni Hannu Vartiainen.
Lontoosta purjehdittiin painolastissa Viipurin Uuraaseen seitsemässä vuorokaudessa. Sieltä mentiin osittaisessa puutavaralastissa Kotkaan. Kotkasta vietiin taas puutavaralasti Lontooseen.
Matkalla painolastissa Lontoosta Maarianhaminaan laiva joutui yhteentörmäykseen saksalaisen höyrylaiva Marie Ferdinandin kanssa 1.12.1928, jolloin molemmat laivat vaurioituivat.
Parkki purjehti karille Skvatthällenin matalikolle lähellä Kobba Klintarna -luotoja joulukuun 5. päivä vuonna 1928 ollessaan painolastissa matkalla Lontoosta Maarianhaminaan. Se tuhoutui käyttökelvottomaksi. Miehistö pelastettiin myrskystä johtuen seuraavana päivänä.
Merikapteeni, laivanvarustaja Erik Nylund (1872 - 1944). Hän toimi päällikkönä parkkilaivassa Nikolai II 1896 - 1899. Georg Kåhre: Den Åländska Segelsjöfartens Historia (1940).
Sisarlaiva oli rautaparkki Peeblesshire, joka laskettiin vesille 1.11.1879.
Matkoja vuonna 1928
Kirjoja ja kirjoituksia:
Bris, Sven: Järnbarken Virgos sista resa - sjökapten eller hur det gick då vi målade henne svart i London Longitude tidskrift från de sju haven · 19 Stockholm 1983, s. 70-73
Båtologen: Svenska järn- och stålseglare Båtologen 6/1993 s. 262-263
Greenock Telegraph and Clyde Shipping Gazette: Launch a Barque - To-day Greenock Telegraph and Clyde Shipping Gazette, 10 September 1881, page 2
Grönstrand, Lars: Tolv åländska seglare fil.mag. Monitor, Mariehamn 1990 157 s. (s. 143-147) ISBN 952-90-1546-1
Helsingin Sanomat: Haaksirikko Ahvenanmerellä Helsingin Sanomat 335/1928, 8.12.1928
Laivanvarustaja Erik Nylund 70-vuotias Helsingin Sanomat 312/1942, 18.11.1942
Kåhre, Georg Den åländska segelsjöfartens historia magister Ålands Nautical Club r.f. Kåhre, Karl Mariehamn 1988 sjökapten: 815 s. (s. 619-620) ISBN 951-99965-1-6
Lille, Sten Suomen valtameripurjehtijat sjökapten Finlands djupvattenseglare Grönstrand, Lars The Finnish Deep-Water Sailers fil. mag.: Etelä - Suomen Kustannus Oy Lieto 1979 224 sivua (s. 155) ISBN 951-9064-31-1
Metsävuori, Eka: Satamia, joissa eivät aallot pauhaa Suomen Urheilusukeltajien liitto r.y. 1984 211 sivua (s. 117-118)
Olsson, Otto: När vi firade Jul på Nordsjön i 3-mastbarken Virgo Longitude tidskrift från de sju haven · 5 Stockholm, s. 32-37
Sundberg, Göte: "Från den vida oceanen" sjökapten Skeppsredaren Erik Nylund Mariehamn 2002 344 s. (s.181-184) ISBN 952-5064-22-0
The Sydney Morning Herald: Cape Shipping The Sydney Morning Herald, 14 November 1903, page 12
Åbo Underrättelser: Till Åland inköpt fartyg Åbo Underrättelser 172/1920, 6.7.1920 s. 5
Åland: Åländska järnbarken "Virgo" kolliderar med tysk ångare Åland 97/1928, 5.12.1928 s. 2
Järnbarken "Virgo" förlist Åland 98/1928, 8.12.1928 s. 2
Jbk "Virgos" förlisning. Befälhavarens sjöförklaring Åland 99/1928, 12.12.1928 s. 2
Ålands Sjöfart: Redare på Åland Erik Nylund Ålands Sjöfart 1/1939
Konsul Erik Nylund 70 år
Ålands Sjöfart 4/1942 s. 95
Konsul Erik Nylund död Ålands Sjöfart 3/1944 s.41-43
Copyright © Jukka Mikkola