Windsor Park
Niilo Jussila (1917 - 1996): Merenkyntäjiä Uudestakaupungista.
Rautafregatti
Tunnuskirjaimet: VBSH
Rakentaja: Thomas Royden & Sons, Liverpool 1881 - 1882, Englanti
Vesillelasku: 09.03.1882
Vetoisuus: 1766,12 brt, 1682,02 nrt
Kantavuus: 2900 dwt, maissilasti 2850 tonnia = 49527 säkkiä, kivihiililasti 2773 tonnia, vehnälasti 34490 säkkiä = 106094 bushelia = 2887 tonnia, villalasti 6027 paalia, puutavaralasti 1,516,175 ft.
Mitat: 81,09 x 12,02 x 7,07 m
Miehistö: 1+2+1+19
Omistajat:
O.A. Färdig ym., Uusikaupunki 10.04.1913 - 1915 Juho Saarinen ym., Uusikaupunki 1915 - 11.11.1918 Uudenkaupungin Valtamerilaiva Oy 11.11.1918 - 02.03.1921
Kauppalaivuri O.A. Färdig (1846 - 1916). K.V. Kaukovalta: Uudenkaupungin historia, neljäs osa 1875 - 1918 (1943).
Päälliköt:
Arthur Hjalmar Henriksson (1875-1937) 1913 - 29.03.1915 Johannes Pietilä (1882- 29.03.1915 - 1919 Mathias Alarik Grönqvist (1877-1925) 1919 - 1921
Rautafregatin osti varustamo A. Howden & Co. Lontoosta. Alus maksoi valmistuessaan 40 000 puntaa. Neitsytmatka purjehdittiin Liverpoolista Calcuttaan 22.4. - 15.7.1882. Lastina oli teräskiskoja rautateitä varten.
Vuonna 1894 rekisterissä Lloyd’s Register of Shipping 1894 Sailing Vessels omistaja on varustamo G. Gordon & Co. Glasgowista.
Vuonna 1897 se purjehti Australian Newcastlesta, N.S.W. Chilen Valparaisoon 37 vuorokaudessa.
Matkalla 2800 tonnin kivihiililastissa Newcastlesta N.S.W San Franciscoon alus joutui hirmumyrskyyn 28.3.1900 ja kärsi vaurioita. Myrskyn jälkeen seuraavana päivänä päällikkö käski avata ruuman luukun ja silloin todettiin, että kivihiililasti oli kuumentunut. Se oli vaarassa syttyä tuleen ja sen ehkäisemiseksi lastia ruvettiin heittämään mereen. Miehistö työskenteli kahdeksan vuorokautta yötä päivää lastin vähentämiseksi. 800 tonnia kivihiiltä heitettiin mereen ja näin saatiin lastin lämpötilaa alennettua ja laiva pelastettua. Matka purjehdittiin 26.2. - 10.6.1900.
Vuonna 1902 matkalla San Franciscosta Englannin Tyneen miehistöä sairastui keripukkiin, jolloin kolme sen jäsentä kuoli ja kahdeksan joutui sairaalaan. Matka purjehdittiin 19.5. - 24.11.1902.
Vuonna 1909 rekisterissä Lloyd’s Register of Shipping 1909 Sailing Vessels omistaja on varustamo G. Gordon & Co. Glagowista.
Elokuussa 1910 laiva myytiin Andr. Melingille Stavangeriin Norjaan. Hinta oli noin 2400 puntaa.
Suomen merimuseon kuvakokoelma.
Suomeen fregatti ostettiin Andr. Melingiltä Stavangerista 10.4.1913 hintaan 5250 puntaa ja alus oli ostohetkellä matkalla noin 35000 säkin vehnälastissa Wallaroosta Falmouthiin f.o. Sinne saavuttiin 6.6.1913. Sieltä jatkettiin Dubliniin, jonne saavuttiin 9.6.1913.
Ensimmäinen rahtimatka tehtiin kivihiililastissa Cardiffista Saksan Lounais-Afrikan Lüderitz Bayhin 29.9. - 10.12.1913.
Vuonna 1914 laiva kuljetti nikkelimalmilastin Uudesta Kaledoniasta Falmouthiin 12.7. - 8.12.1914. Lasti oli tarkoitus viedä Saksaan, mutta englantilaiset takavarikoivat aluksen Falmouthissa.
Matkalla alus oli joutunut kovaan myrskyyn 18.9.1914. Myrskyssä hyökyaalto vei mennessään kolme venettä ja jungmannin yli laidan, joka hukkui.
Falmouthista laiva hinattiin Glasgowiin 16.2. - 4.3.1915, jossa nikkelimalmilasti purettiin.
Merikapteeni Alarik Grönqvist (1877 - 1925). Merimiehen Ystäwä n:o 4/1925.
Laiva myytiin Lontooseen 2.3.1921.
Viimeinen rahtimatka tehtiin Texasin Port Arthurista Lontooseen 12.3. - 9.5.1921.
Kapteenintaulu vuodelta 1913. Valokuva tuntemattoman taiteilijan maalauksesta. People's Collection Wales.
Sieltä se myytiin Gibraltarille, jonne alus lähti hinauksessa 20.10.1921. Gibraltarilla laiva muutettiin proomuksi nimeltä Saint James II. Proomu toimi hiilivarastona.
Matkoja vuosina 1913 - 1921
Kirjoja ja kirjoituksia:
The Argus: Intelligence from the Pacific Islands (Melbourne) The Argus, 17 February 1891, page 5
The Windsor Park. Court of Inquiry The Argus, 22 January 1910, page 21
The Windsor Park. Court of Inquiry The Argus, 25 January 1910, page 9
Finlands Sjöfartstidning: En stor järnfregatt inköpt till Nystad Finlands Sjöfartstidning 15/1913, 12.4.1913 s. 2
Hella, Tenho: Länsisuomalaista merenkulkuperinnettä Rauman - Uudenkaupungin rekisterialueet Newprint Oy Uudenkaupungin paino 2001 612 sivua, (s. 292) ISBN 951-26645-4-8 (Rauman Merimuseoyhdistys)
Jussila, Niilo: Merenkyntäjiä Uudestakaupungista Uudenkaupungin Suomalaisen Seuran säätiö Uusikaupunki 1981 s. 40-41 ISBN 951-99317-4-0
Merenkulkijoita ja laivanvarustajia Uudestakaupungista Uudenkaupungin Suomalaisen Seuran säätiö Uusikaupunki 1984 247 sivua s. 117, laivarekisteriote s. 222 ISBN 951-99551-4-3
Uudenkaupungin laivat Uudenkaupungin Suomalaisen Seuran säätiö Uusikaupunki 1987 96 sivua (s. 9) ISBN 951-99912-9-8
Lille, Sten Suomen valtameripurjehtijat sjökapten Finlands djupvattenseglare Grönstrand, Lars The Finnish Deep-Water Sailers fil. mag.: Etelä - Suomen Kustannus Oy Lieto 1979 224 sivua (s. 91) ISBN 951-9064-31-1
Liverpool Mercury: Launch Liverpool Mercury, 10 March 1882, page 6
Lubbock, Basil/ Spurling J.: Sail The Romance of the Clipper Ships Vol. II Patrick Stephens Limited, London 1972 152 pp. (p. 128-130) ISBN 0 85059 109 0
The Mercury: Tristan D'Acunha (Hobart) The Mercury, 26 February 1891, page 2
An Eventful Voyage The Mercury, 12 July 1900, page 2
The Grounding of the Windsor Park The Mercury, 22 January 1910, page 5
Marine Inquiry The Mercury, 25 January 1910, page 5
Grounding of the Windsor Park The Mercury, 26 January 1910, page 3
Rauman Lehti: Komea lisäys Uudenkaupungin laiwastoon Rauman Lehti 41/1913, 12.4.1913 s. 3
The San Francisco Call: Face to Face with Death for Eight Days and Nights The San Francisco Call, 11 June 1900, page 3
Scurvy Kills Three and Cripples Eight of Windsor Park’s Sailor The San Francisco Call, 14 December 1902, page 64
Stavanger Aftenblad: "Windsor Park" Stavanger Aftenblad 208/1926, 9.9.1926, side 4
The Sydney Morning Herald: The Windsor Park The Sydney Morning Herald, 18 February 1890, page 8
The Windsor Park Life-raft The Sydney Morning Herald, 12 December 1890, page 4
The Windsor Park - Tristan D'Acunha The Sydney Morning Herald, 17 February 1891, page 4
The Windsor Park The Sydney Morning Herald, 17 December 1892, page 8
A Wheat Ship Damaged The Sydney Morning Herald, 12 January 1905, page 4
Stranding of the Windsor Park The Sydney Morning Herald, 6 February 1907, page 9
Stranding of the Windsor Park The Sydney Morning Herald, 22 January 1910, page 12
Windsor Park Grounding The Sydney Morning Herald, 27 January 1910, page 8
Uudenkaupungin Sanomat: Rautafregatti Windsor Park Uudenkaupungin Sanomat 111/1913, 2.10.1913 s. 3
Windsor Park Uudenkaupungin Sanomat 139/1914, 10.12.1914 s. 2
Windsor Parkin wauriot Uudenkaupungin Sanomat 147/1914, 31.12.1914 s. 2
70 vuotta. Kauppias Otto Alfred Färdig Uudenkaupungin Sanomat 122/1916, 31.10.1916 s. 3
Kuollut. Kauppias Otto Alfred Färdig Uudenkaupungin Sanomat 123/1916, 2.11.1916 s. 1, 2
Kapt. Juho Saarisen 70-vuotispäivä Uudenkaupungin Sanomat 60/1936, 4.6.1936 s. 2
Varjonen, Kaiku: Meren ja Jumalan armoilla luotsivanhin Uudenkaupungin viimeiset purjelaivat 1914 - 1942 Uudenkaupungin kirjapaino Oy, Uusikaupunki 1976 261 sivua (s. 125-127)
Åbo Underrättelser: Dödsfall. O.A. Färdig Åbo Underrättelser 301/1916, 5.11.1916 s. 5
När Nystads Oceanrederi Aktiebolag bildades Åbo Underrättelser 199/1918, 5.10.1918 s. 4
Copyright © Jukka Mikkola