Windsor Park
Windsor Park.jpg (35409 bytes)

Niilo Jussila (1917 - 1996): Merenkyntäjiä Uudestakaupungista.

Rautafregatti
Tunnuskirjaimet:		VBSH
Rakentaja:			Thomas Royden & Sons, Liverpool 1881 - 1882, Englanti
Vesillelasku:			09.03.1882
Vetoisuus:			1766,12 brt, 1682,02 nrt
Kantavuus:			2900 dwt, maissilasti 2850 tonnia = 49527 säkkiä, kivihiililasti 2773 tonnia, 
				vehnälasti 34490 säkkiä = 106094 bushelia = 2887 tonnia, villalasti 6027 paalia, puutavaralasti 1,516,175 ft.
Mitat:				81,09 x 12,02 x 7,07 m
Miehistö:			1+2+1+19
Omistajat:
O.A. Färdig ym., Uusikaupunki		10.04.1913 - 1915
Juho Saarinen ym., Uusikaupunki		1915 - 11.11.1918
Uudenkaupungin Valtamerilaiva Oy	11.11.1918 - 02.03.1921
Kauppalaivuri O.A. Färdig (1846 - 1916). K.V. Kaukovalta: Uudenkaupungin historia, neljäs osa 1875 - 1918 (1943).	
Päälliköt:
Arthur Hjalmar Henriksson (1875-1937)	1913 - 29.03.1915
Johannes Pietilä (1882-			29.03.1915 - 1919
Mathias Alarik Grönqvist (1877-1925)	1919 - 1921

Rautafregatin osti varustamo A. Howden & Co. Lontoosta. Alus maksoi valmistuessaan 40 000 puntaa. Neitsytmatka purjehdittiin Liverpoolista Calcuttaan 22.4. - 15.7.1882. Lastina oli teräskiskoja rautateitä varten.

Vuonna 1894 rekisterissä Lloyd’s Register of Shipping 1894 Sailing Vessels omistaja on varustamo G. Gordon & Co. Glasgowista.

Vuonna 1897 se purjehti Australian Newcastlesta, N.S.W. Chilen Valparaisoon 37 vuorokaudessa.

Matkalla 2800 tonnin kivihiililastissa Newcastlesta N.S.W San Franciscoon alus joutui hirmumyrskyyn 28.3.1900 ja kärsi vaurioita. Myrskyn jälkeen seuraavana päivänä päällikkö käski avata ruuman luukun ja silloin todettiin, että kivihiililasti oli kuumentunut. Se oli vaarassa syttyä tuleen ja sen ehkäisemiseksi lastia ruvettiin heittämään mereen. Miehistö työskenteli kahdeksan vuorokautta yötä päivää lastin vähentämiseksi. 800 tonnia kivihiiltä heitettiin mereen ja näin saatiin lastin lämpötilaa alennettua ja laiva pelastettua. Matka purjehdittiin 26.2. - 10.6.1900.

Vuonna 1902 matkalla San Franciscosta Englannin Tyneen miehistöä sairastui keripukkiin, jolloin kolme sen jäsentä kuoli ja kahdeksan joutui sairaalaan. Matka purjehdittiin 19.5. - 24.11.1902.

Vuonna 1909 rekisterissä Lloyd’s Register of Shipping 1909 Sailing Vessels omistaja on varustamo G. Gordon & Co. Glagowista.

Elokuussa 1910 laiva myytiin Andr. Melingille Stavangeriin Norjaan. Hinta oli noin 2400 puntaa.

Suomen merimuseon kuvakokoelma.

Suomeen fregatti ostettiin Andr. Melingiltä Stavangerista 10.4.1913 hintaan 5250 puntaa ja alus oli ostohetkellä matkalla noin 35000 säkin vehnälastissa Wallaroosta Falmouthiin f.o. Sinne saavuttiin 6.6.1913. Sieltä jatkettiin Dubliniin, jonne saavuttiin 9.6.1913.

Ensimmäinen rahtimatka tehtiin kivihiililastissa Cardiffista Saksan Lounais-Afrikan Lüderitz Bayhin 29.9. - 10.12.1913.

Vuonna 1914 laiva kuljetti nikkelimalmilastin Uudesta Kaledoniasta Falmouthiin 12.7. - 8.12.1914. Lasti oli tarkoitus viedä Saksaan, mutta englantilaiset takavarikoivat aluksen Falmouthissa.

Matkalla alus oli joutunut kovaan myrskyyn 18.9.1914. Myrskyssä hyökyaalto vei mennessään kolme venettä ja jungmannin yli laidan, joka hukkui.

Falmouthista laiva hinattiin Glasgowiin 16.2. - 4.3.1915, jossa nikkelimalmilasti purettiin.

Merikapteeni Alarik Grönqvist (1877 - 1925). Merimiehen Ystäwä n:o 4/1925.

Laiva myytiin Lontooseen 2.3.1921.

Viimeinen rahtimatka tehtiin Texasin Port Arthurista Lontooseen 12.3. - 9.5.1921.

Kapteenintaulu vuodelta 1913. Valokuva tuntemattoman taiteilijan maalauksesta. People's Collection Wales.

Sieltä se myytiin Gibraltarille, jonne alus lähti hinauksessa 20.10.1921. Gibraltarilla laiva muutettiin proomuksi nimeltä Saint James II. Proomu toimi hiilivarastona.

Matkoja vuosina 1913 - 1921 

Kirjoja ja kirjoituksia:
The Argus:			Intelligence from the Pacific Islands
(Melbourne)			The Argus, 17 February 1891, page 5
				The Windsor Park. Court of Inquiry
				The Argus, 22 January 1910, page 21
				The Windsor Park. Court of Inquiry
				The Argus, 25 January 1910, page 9
Finlands Sjöfartstidning:	En stor järnfregatt inköpt till Nystad
				Finlands Sjöfartstidning 15/1913, 12.4.1913 s. 2
Hella, Tenho:			Länsisuomalaista merenkulkuperinnettä
				Rauman - Uudenkaupungin rekisterialueet
				Newprint Oy Uudenkaupungin paino 2001
				612 sivua, (s. 292)
				ISBN 951-26645-4-8 (Rauman Merimuseoyhdistys)
Jussila, Niilo:			Merenkyntäjiä Uudestakaupungista
				Uudenkaupungin Suomalaisen Seuran säätiö
				Uusikaupunki 1981
				s. 40-41
				ISBN 951-99317-4-0
				Merenkulkijoita ja laivanvarustajia Uudestakaupungista
				Uudenkaupungin Suomalaisen Seuran säätiö
				Uusikaupunki 1984
				247 sivua
				s. 117, laivarekisteriote s. 222
				ISBN 951-99551-4-3
				Uudenkaupungin laivat
				Uudenkaupungin Suomalaisen Seuran säätiö
				Uusikaupunki 1987
				96 sivua (s. 9)
				ISBN 951-99912-9-8
Lille, Sten			Suomen valtameripurjehtijat
sjökapten			Finlands djupvattenseglare
Grönstrand, Lars		The Finnish Deep-Water Sailers
fil. mag.:			Etelä - Suomen Kustannus Oy
				Lieto 1979
				224 sivua (s. 91)
				ISBN 951-9064-31-1
Liverpool Mercury:		Launch
				Liverpool Mercury, 10 March 1882, page 6
Lubbock, Basil/
Spurling J.:			Sail
				The Romance of the Clipper Ships
				Vol. II
				Patrick Stephens Limited, London 1972
				152 pp. (p. 128-130) 
				ISBN 0 85059 109 0
The Mercury:			Tristan D'Acunha
(Hobart)			The Mercury, 26 February 1891, page 2
				An Eventful Voyage 			
				The Mercury, 12 July 1900, page 2
				The Grounding of the Windsor Park
				The Mercury, 22 January 1910, page 5
				Marine Inquiry
				The Mercury, 25 January 1910, page 5
				Grounding of the Windsor Park
				The Mercury, 26 January 1910, page 3
Rauman Lehti:			Komea lisäys Uudenkaupungin laiwastoon
				Rauman Lehti 41/1913, 12.4.1913 s. 3
The San Francisco Call:		Face to Face with Death for Eight Days and Nights
				The San Francisco Call, 11 June 1900, page 3
				Scurvy Kills Three and Cripples Eight of Windsor Park’s Sailor
				The San Francisco Call, 14 December 1902, page 64
Stavanger Aftenblad:		"Windsor Park"
				Stavanger Aftenblad 208/1926, 9.9.1926, side 4
The Sydney Morning Herald:	The Windsor Park
				The Sydney Morning Herald, 18 February 1890, page 8
				The Windsor Park Life-raft
				The Sydney Morning Herald, 12 December 1890, page 4
				The Windsor Park - Tristan D'Acunha
				The Sydney Morning Herald, 17 February 1891, page 4
				The Windsor Park
				The Sydney Morning Herald, 17 December 1892, page 8
				A Wheat Ship Damaged
				The Sydney Morning Herald, 12 January 1905, page 4
				Stranding of the Windsor Park
				The Sydney Morning Herald, 6 February 1907, page 9
				Stranding of the Windsor Park
				The Sydney Morning Herald, 22 January 1910, page 12
				Windsor Park Grounding
				The Sydney Morning Herald, 27 January 1910, page 8
Uudenkaupungin Sanomat:		Rautafregatti Windsor Park
				Uudenkaupungin Sanomat 111/1913, 2.10.1913 s. 3
				Windsor Park
				Uudenkaupungin Sanomat 139/1914, 10.12.1914 s. 2
				Windsor Parkin wauriot
				Uudenkaupungin Sanomat 147/1914, 31.12.1914 s. 2
				70 vuotta. Kauppias Otto Alfred Färdig
				Uudenkaupungin Sanomat 122/1916, 31.10.1916 s. 3
				Kuollut. Kauppias Otto Alfred Färdig
				Uudenkaupungin Sanomat 123/1916, 2.11.1916 s. 1, 2
				Kapt. Juho Saarisen 70-vuotispäivä
				Uudenkaupungin Sanomat 60/1936, 4.6.1936 s. 2
Varjonen, Kaiku:		Meren ja Jumalan armoilla
luotsivanhin			Uudenkaupungin viimeiset purjelaivat 1914 - 1942
				Uudenkaupungin kirjapaino Oy, Uusikaupunki 1976
				261 sivua (s. 125-127)
Åbo Underrättelser:		Dödsfall. O.A. Färdig
				Åbo Underrättelser 301/1916, 5.11.1916 s. 5
				När Nystads Oceanrederi Aktiebolag bildades
				Åbo Underrättelser 199/1918, 5.10.1918 s. 4

 

				Copyright © Jukka Mikkola