Winnifred ex Aneroid
Fregatti/parkkilaiva, rakennettu puusta, kuparilla ja raudalla kiinnitetty ja pohja yellow- metallilla peitetty 10/1874.
Rakentaja: N. & J. Raymond, Church Point, Nova Scotia 1873, Kanada
Vesillelasku: 15.05.1873
Vetoisuus: 1006 brt, 943 nrt
Kantavuus: vehnälasti 1358 tonnia = 50707 bushelia, ohralasti 1209 tonnia = 55519 bushelia, valopetrolilasti 6300 tynnyriä, petrolilasti 311,146 gallonaa
Mitat: 52,1 x 10,22 x 6,6 m
Omistajat:
E.W. Jansson ym., Maarianhamina 1902 helmikuu - 25.07.1903 J. Andersson ym., Maarianhamina 25.07.1903 - 1905
Päälliköt:
Matts Wilhelm Eriksson (1855-1902) 1902 - 09.11.1902 (kuoli matkalla Mobile - Kapkaupunki) Karl Alfred Karlsson (myöh.Hagnäs) (1871-1943) 09.11.1902 - 1903 heinäkuu Anders Nikolai Törnqvist (1874-1927) 1903 heinäkuu - 1903 joulukuu
Fregatti rakennettiin varustamolle Dennis & Doane Yarmouthiin.
Laiva oli valmis matkaan Nova Scotian Yarmouthista New Brunswickin St. Johniin 3.6.1873. Neitsytmatka purjehdittiin puutavaralastissa St. Johnista Barrow-in-Furnessiin 21.6. - 22.7.1873.
Vuonna 1885 rekisterissä Record of American and Foreign Shipping laiva on muutettu parkkilaivaksi.
Syyskuussa 1892 laiva myytiin varustamolle Actieselskabet "Winnifred" (Frithjof Olsen) Fredriksvaernista Norjasta. Hinta oli 1050 puntaa. Laivan uudeksi nimeksi tuli Winnifred.
Vuonna 1893 rekisterissä Record of American and Foreign
Shipping laivan omistaja on varustamo Fritjof Olsen & Co. Fredriksvaernistä
Norjasta.
Seuraavat omistajat olivat: Hans Fredriksen 1895 - 1898 Langebystä,
Sandefjordista ja tämän jälkeen J.A. Schwartz 1898 - 1902 Drammenista.
Parkkilaiva ostettiin Norjasta hintaan 25 000 kruunua. Ensimmäinen matka tehtiin painolastissa Norjan Mossista Alabaman Mobileen 25.3. - 2.6.1902. Sieltä lähdettiin 9.7.1902 puutavaralastissa kohti Etelä-Afrikan Algoa Bayta. Matkalla koko miehistö sairastui beriberi- tautiin (keripukkiin), jonka seurauksena päällikkö Eriksson kuoli merellä. Alus hakeutui Port Natalin sijasta hätäsatamaan Kapkaupunkiin, jonne saavuttiin 19.11.1902 kello 6 illalla. Neljä miehistön jäsentä toimitettiin välittömästi sairaalaan.
Matkalla puutavaralastissa Ruotsin Holmsundista East Londoniin Etelä-Afrikkaan alus sai vuodon myrskyssä ja joutui hakeutumaan 5 jalkaa vettä ruumassa hätäsatamaan Norjan Egersundiin. Parkki saapui sinne 16.10.1903. Laiva oli menettänyt osan kansilastistaan myrskyssä. Sieltä laiva hinattiin 2.11.1903 Stavangeriin, jossa lasti purettiin.
Alus telakoitiin, jossa todettiin, että sitä ei kannattanut enää korjata.
Stavangerista alus hinattiin 29.8.1905 Galeivaageniin romutettavaksi.
Matkoja vuosina 1902 - 1903
Kirjoja ja kirjoituksia:
Kåhre, Georg: Den åländska segelsjöfartens historia magister Söderström & C:o Förlagsaktiebolag Helsingfors 1940 635 s. (s. 442-444)
Kåhre, Georg Den åländska segelsjöfartens historia magister Ålands Nautical Club r.f. Kåhre, Karl Mariehamn 1988 sjökapten: 815 s. (s. 364-366) ISBN 951-99965-1-6
Karlsson, K.A.: Resan Mobile - Port Natal Kapten Åbo Underrättelser 22/1903, 24.1.1903
Barkskeppet "Winnifreds" sjöförklaring Åbo Underrättelser 123/1903, 8.5.1903
Åland: Åter ett offer för beri-beri (Matts Wilhelm Eriksson) Åland 112/1902, 22.11.1902 s. 2
"Winnifreds" sjöförklaring Åland 6/1903, 21.1.1903 s. 2
Barkskeppet "Winnifreds" sjöförklaring Åland 36/1903, 6.5.1903 s. 2
Barken "Winnifred" Åland 119/1903, 19.12.1903 s. 3
Sjökapt. Nikolai Törnqvist. Död ombord på "Estonia" den 1. okt. Åland 82/1927, 15.10.1927 s. 2
Dödsfall. Sjökaptenen Karl Alfred Hagnäs Åland 15/1943, 9.2.1943 s. 2
Ålands Sjöfartstidning: Barkskeppet "Winnifreds" sjöförklaring Ålands Sjöfartstidning 000/1903, 24.1.1903
Barkskeppet "Winnifred" Ålands Sjöfartstidning 39/1904, 7.4.1904
Copyright © Jukka Mikkola