Winnipeg ex Wairoa

Rautaparkki hinauksessa matkalla Port Chalmersiin. Laivan takana näkyy toisen hinaajan savupiippu ja masto. De Maus Collection, Alexander Turnbull Library. National Library of New Zealand.

Rautafregatti/rautaparkki
Tunnuskirjaimet:			VBPR
Rakentaja:				Palmers' Shipbuilding & Iron Co. Ltd. Jarrow-on-Tyne, Newcastle 1875
Vesillelasku:				Jarrow, 13.11.1875
Vetoisuus:				879,28 brt, 837,17 nrt
Kantavuus:				1500 dwt, vehnälasti 26305 säkkiä, puutavaralasti 687,000 feet lumber
Mitat:					61,50 x 10,44 x 6,13 m
Omistajat:
J.K. Ahlstén, E.S. Erholm, 
Karl Erholm, J.A. Malen ym.,
Uusikaupunki				16.09.1903 - 1907/1908
Merikapteeni Ahlsten.jpg (9440 bytes)

Merikapteeni Johan Kristian Ahlstén (1850 - 1906). Hän toimi päällikkönä rautaparkissa Dunblane 1896 - 1897. K.V. Kaukovalta: Uudenkaupungin historia, neljäs osa 1875 - 1918 (1943).

Päällikkö:
Emil Samuel Erholm (1857-1907/1908)	16.09.1903 - 1907/1908

Rautafregatti rakennettiin varustamolle New Zealand Shipping Company. Neitsytmatka purjehdittiin kappaletavaralastissa Lontoosta Lytteltoniin Uusi-Seelantiin 10.3. - 28.6.1876. Mukana oli noin 40 matkustajaa. Matkalla alus kulki parhaimmillaan lokin mukaan 315 mailia 24 tunnin aikana, joka tekee keskinopeudeksi 13 solmua.

Englantilaisomistuksessa fregatti kuljetti siirtolaisia Uuteen Seelantiin. Laiva maksoi valmistuessaan 20 000 puntaa. Aluksessa oli tilat 300 matkustajalle. Se teki 19 matkaa Englannista Uuteen Seelantiin vuosina 1876 - 1894. Vuonna 1879 fregatti toi Lontoosta Wellingtoniin 250 matkustajaa (18.7. - 4.11.1879).

Vuonna 1881 se purjehti Lontoosta Wellingtoniin 91 päivässä (25.6. - 25.9.1881) ja vuonna 1886 Port Chalmersiin 86 päivässä (3.7. - 29.9.1886). Paluumatkoilla laiva kuljetti mm. villaa Englantiin.

Vuonna 1895 laiva myytiin varustamolle C. Zernichow & O. Gotaas Kristianiaan Norjaan, jolloin se sai uudeksi nimekseen Winnipeg.

Rekisterissä Lloyd’s Register of Shipping 1899 Sailing Vessels laiva on merkitty rautaparkiksi.

Suomeen alus ostettiin samalta varustamolta C. Zernichow & O. Gotaas Kristianiasta. Hinta oli 3750 puntaa.

winnipeg.jpg (18289 bytes)

Winnipeg. Niilo Jussila: Uudenkaupungin laivat.

Ensimmäinen matka suomalaisomistuksessa tehtiin painolastissa Sunderlandista Memeliin 18.9. - 5.10.1903. Sieltä vietiin puutavaralasti Etelä-Afrikan Port Elisabethiin 77 päivässä ja määräsatamaan saavuttiin 19.1.1904. Kööpenhaminasta oli tultu 67 vuorokaudessa.

Alus lähti puutavaralastissa Floridan Pensacolasta kohti Buenos Airesia 1.12.1907, mutta katosi matkalla jäljettömiin. Miehistöön kuului 14 miestä, joista kuusi oli suomalaisia.

Merikapteeni Erholm.jpg (10012 bytes)

Merikapteeni Emil S. Erholm (1857 - 1907/1908). K.V. Kaukovalta: Uudenkaupungin historia, neljäs osa 1875 - 1918 (1943).

Alus oli Hermeksen ex Hurunui sisarlaiva. Muut sisarlaivat olivat Waipa, Orari ja Otaki.

Matkoja vuosina 1903 - 1907

Kirjoja ja kirjoituksia:
Brett, Henry:		White Wings, Fifty Years of Sail in the New Zealand trade 1850-1900
			Auckland 1924
			368 pp., illustrated
Evening Post:		The ship Wairoa
(Wellington, N.Z.)	Evening Post, 18 October 1877, page 2
Hella, Tenho:		Länsisuomalaista merenkulkuperinnettä
			Rauman - Uudenkaupungin rekisterialueet
			Newprint Oy Uudenkaupungin paino 2001
			612 sivua, (s. 285)
			ISBN 951-26645-4-8 (Rauman Merimuseoyhdistys)
Jussila, Niilo:		Merenkyntäjiä Uudestakaupungista
			Uudenkaupungin Suomalaisen Seuran säätiö
			Uusikaupunki 1981
			154 sivua (s. 50-51)
			ISBN 951-99317-4-0
			Uudenkaupungin laivat
			Uudenkaupungin Suomalaisen Seuran säätiö
			Uusikaupunki 1987
			96 sivua (s. 20)
			ISBN 951-99912-9-8
Lille, Sten		Suomen valtameripurjehtijat
sjökapten		Finlands djupvattenseglare
Grönstrand, Lars	The Finnish Deep-Water Sailers
fil. mag.:		Etelä - Suomen Kustannus Oy
			Lieto 1979
			224 sivua (s. 153)
			ISBN 951-9064-31-1
Länsi-Suomi:		Parkkilaiwa "Winnipegin" kohtalo
			Länsi-Suomi 110/1908, 26.9.1908
Otago Daily Times:	Arrival of the Wairoa
(Otago, N.Z.)		Otago Daily Times, 20 September 1876 page 2
Press:			Arrival of the Ship Wairoa
(Canterbury, N.Z.)	Press, 29 June 1876, page 2
Rauman Lehti:		Salaperäinen haaksirikko
			Rauman Lehti 109/1908, 24.9.1908
			Parkkilaiwa Winnipegin häwiöstä
			Rauman Lehti 117/1908, 13.10.1908
Shields Daily Gazette:	A Clean Shipyard at Jarrow
			Shields Daily Gazette, 13 November 1875, page 3 
Stolzmann, Holger:	Fyra finländska djupvattenseglare
sjökapten		Meddelanden från sjöhistoriska museet vid Åbo
			Akademi n:o 15. 1984 s. 42-44.
			ISBN 951-649-006-9
The Sydney Morning
Herald:			The Missing Winnipeg
			The Sydney Morning Herald, 5 September 1908 page 14
Turun Sanomat:		Salaperäinen haaksirikko
			Turun Sanomat 1115 (219)/1908, 23.9.1908
Uudenkaupungin Sanomat:	Kuollut. Merikapteeni Johan Kristian Ahlstén
			Uudenkaupungin Sanomat 114/1906, 2.10.1906
			Parkkilaiwa "Winnipeg"...
			Uudenkaupungin Sanomat 47/1908, 25.4.1908
			Parkkilaiva Winnipegin kohtalo
			Uudenkaupungin Sanomat 109/1908, 24.9.1908
Worsley, Frank:		First Voyage, in a Square-Rigged Ship
Cdr.			Geoffrey Bles, London 1947
			288 pp.
Åbo Tidning:		Dödsfall. Sjökaptenen Johan Kristian Ahlstén		
			Åbo Tidning 230/1906, 4.10.1906

 

			Copyright © Jukka Mikkola