Winterhude ex Selma Hemsoth ex Winterhude ex Mabel Rickmers
Ankkurissa Falmouth Bayssa kesäkuun lopussa 1934. Matka tehtiin vehnälastissa Australian Port Germeinista. Sea Breezes No. 180, Vol. XVIII. November, 1934. J.C. Burnie.
Teräsfregatti/teräsparkki
Tunnuskirjaimet: TPQV/OHRV
Rakentaja: Rickmers Act. Ges., Bremerhaven 1898, Saksa
Vesillelasku: 04.08.1898
Vetoisuus: 1979,71 brt, 1708,51 nrt
Kantavuus: 3250 dwt, puutavaralasti 870 standarttia, suolalasti 3080 tonnia, vehnälasti 3153 tonnia = 38683 säkkiä, guanolasti 3000 tonnia, kivihiililasti 3065 tonnia
Painolastitankit: 900 tonnia
Mitat: 87,00/82,32 x 12,25 x 7,35 m (syväys täydessä lastissa 5,80 m)
Miehistö: 1+2+10 +6 merimiesoppilasta (1932)
Omistaja:
Gustaf Erikson (1872-1947),
Maarianhamina 23.10.1925 - 1936
Rederi Ab Winterhude (Erikson),
Maarianhamina 1936 - 12.04.1944
Päälliköt:
Johan August Danielsson (1875-1958) 1925 Nils Viktor Andersson (1897-1986) 1925 joulukuu - 1927 Johan Fritiof (Fritz) Ejder (1894-1976) 1927 - 1928 helmikuu Ivar Engelbert Hägerstrand (1889-1952) 1928 helmikuu - 1929 elokuu Anton Albinus Karlsson (1900-1944) 1929 - 1932 Johan Uno Mörn (1899-1987) 1932 heinäkuu - 1936 heinäkuu Gustav Leonard Holm (Saari) (1908-1956) 1936 heinäkuu - 1939
Teräsfregatti rakennettiin omaan käyttöön yhtiön varustamolle.
Neitsytmatka purjehdittiin painolastissa Bremerhavenista Philadelphiaan, jonne lähdettiin 19.8.1898. Matkalla alus joutui ankaraan hirmumyrskyyn 400 mailia pohjoiseen Bermudasta 8.9.1898. Hirmumyrskyssä kokkapuu, isomärssytanko ja isoprammitanko katkesivat, purjeita menetettiin ja saatiin myös muita vaurioita. Laiva meni Philadelphian sijasta hätäsatamaan Norfolkiin, jossa tehtiin tarvittavat korjaukset. Norfolkista purjehdittiin kivihiililastissa Kapkaupunkiin 7.10.1898 - 5.1.1899.
Matkalla Philadelphiasta Nagasakiin puolimatruusi huuhtoutui klyyvaripuomilta mereen ja hukkui myrskyssä 26.9.1902.
Vuonna 1908 fregatti muutettiin parkiksi.
Marraskuussa 1911 laiva myytiin varustamolle Schlüter & Maack Hampuriin ja nimeksi tuli Winterhude.
Matkalla Hampurista Antofagastaan laiva joutui yhteentörmäykseen englantilaisen sotalaiva HMS Empress of Indian kanssa 2.5.1912 Englannin kanaalissa ja sai vaurioita. Laiva hinattiin samana päivänä Southamptoniin korjauksia varten, jossa se joutui 10.5.1912 kuivatelakkaan.
Laiva oli I maailmansodan puhjettua Chilen Taltalissa, josta se purjehti sodan päätyttyä vuonna 1920 salpietarilastissa Ostendeen. Alus joutui I maailmansodan seurauksena Ranskan valtion haltuun.
Vuonna 1922 omistajaksi tuli varustamo Die Baltische und Weissmeer Handels- und Schiffahrts G.m.b.H. Danzigista.
Vuonna 1923 teräsparkki myytiin varustamolle Helmsoth & Co. Hampuriin ja nimeksi tuli Selma Helmsoth.
Ahvenanmaalle alus ostettiin varustamolta Wilhelm Helmsoth A.G. Hampurista hintaan 1950 puntaa 23. lokakuuta 1925. Ostohetkellä laiva makasi Dublinissa. Nimeksi tuli jälleen Winterhude.
Ensimmäinen kaukomatka tehtiin Swanseasta kivihiililastissa Lüderitz Bayhin Etelä-Afrikan länsirannikolle 88 vuorokaudessa vuonna 1926.
Myrskyssä Pohjois-Atlantilla. Håkan Mörne: De äventyrliga vägarna.
Vuonna 1928 laiva purjehti painolastissa Dunkerquesta Panaman kanavan kautta Perun Iloon (13.2. - 28.5.1928).
Isopurjetta sidotaan. Raa'an nokalla II perämies. Håkan Mörne: De äventyrliga vägarna.
Sieltä matka jatkui Santa Rosaan, josta tultiin guanolastissa myös Panaman kanavan läpi Antwerpeniin (23.8. - 12.11.1928).
Teräsparkki toimi myös rahtikoululaivana.
Matkalla vehnälastissa Australian Wallaroosta Falmouthiin Kap Hornin ja Falklandin saarten välillä kesäkuussa 1933. Sea Breezes No. 179, Vol. XVIII. October, 1934. Olle Santesson.
Vuonna 1933 matkalla vehnälastissa Australian Wallaroosta Falmouthiin parkki joutui Kap Hornissa hirmumyrskyyn, joka kesti kolme päivää. Myrskyssä vesi tunkeutui salonkiin ja laiva sai myös muita vaurioita. Matka purjehdittiin 14.4. - 4.9.1933.
Vuonna 1934. Merikapteeni Helge Heikkisen (1910 - 1997) arkisto.
Ronald Pearse: The Last of a Glorious Era (1934).
Alus purjehti painolastissa Glasgowista Port Victoriaan 77 vuorokaudessa (18.10.1937 - 5.1.1938).
Vuonna 1939 alus toi 3081 tonnin vehnälastin Port Germeinista Falmouthin kautta Barrow-in-Furnessin Englantiin. Sieltä se purjehti painolastissa Stavangeriin Norjaan, jossa se riisuttiin 30. syyskuuta 1939.
Winterhudella tuotiin yhdeksällä matkalla yhteensä 342 109 säkkiä vehnää Australiasta Eurooppaan.
Marraskuussa 1939 laiva myytiin Norjan valtiolle varastolaivaksi.
Parkki myytiin 12.4.1944 Saksan laivastolle ja se toimi asuntolaivana. Sodan loputtua alus joutui liittoutuneiden haltuun. Se myytiin Leth und Compagnien varustamolle lokakuussa 1949 Hampuriin, jonne se hinattiin romutettavaksi 5.11.1949.
Merikapteeni Uno Mörn (1899 - 1987) kiersi Kap Hornin 14 kertaa. Hän toimi päällikkönä myös nelimastoparkeissa Pamir 1936 - 1937 ja Olivebank 1937 sekä Viking 1937 - 1939. Suomen Merikapteenit - Finlands Sjökaptener (1960).
Teräsparkki Penang oli Winterhuden sisaralus.
Winterhuden pienoismalli on Ahvenanmaan merenkulkumuseossa.
Matkoja vuosina 1926 - 1939
Kirjoja ja kirjoituksia:
Anderson, John: Last Survivors in Sail Percival Marshall & Co., Ltd. London 1948 71 pp. (p. 64-66), ill.
Apollonio, Spencer: The Last of the Cape Horners Brassey's, Washington, D.C., 2000 296 pp. (p. 13-14, 31-33, 56-61, 184-185) ISBN 1-57488-183-X
The Argus: Windjammer's Fast Voyage (Melbourne) The Argus, 15 January 1938, page 7
The Auckland Star: Spick and Span The Auckland Star, 28 January 1933, page 7
Master (A photo) The Auckland Star, 28 January 1933, page 10
A Novelty for Auckland The Auckland Star, 9 February 1933, page 9
Tall Masts The Auckland Star, 10 February 1937, page 8
In Three Pieces The Auckland Star, 11 February 1937, page 9
The Grand Old Lady of the Seas The Auckland Star, 27 February 1937, page 1
Winterhude Sails The Auckland Star, 3 March 1937, page 10
Under Sail The Auckland Star, 28 April 1937, page 10
Brennecke, Jochen: Windjammer Koehlers Verlagsgesellschaft mbH, Herford 1968 408 Seiten, (s. 37-38) ISBN 3 7822 0009 8
Brown, Dewar: Alow & Aloft in Deep Water Sail Putnam, London 1954 230 pp., plus 10 pages with 16 b/w photos
Burmester, Heinz: Segla med olja Longitude tidskrift från de sju haven · 22 Stockholm, s. 47, 56-57
The Mabel Rickmers Story Longitude tidskrift från de sju haven · 24 Stockholm, s. 3-19
Ein deutsches Vollschiff fur die Fernost-Fahrt: "Mabel Rickmers" Deutsches Schiffahrtsarchiv, 1989, 12, S. 65-98
Chronicle: Sailers at Port Victoria (Pictures) (Adelaide) Chronicle, 15 February 1934, page 33
Colton, J. Ferrell: Last of the Square-rigged Ships Captain G.P. Putnam's Sons New York 1937 288 pp. (p. 265-267) With 74 Illustrations
Derby, William L. A.: The Tall Ships Pass David & Charles Ltd, Newton Abbot, Devon 1970 427 pp., 66 pages with 95 b/w photos (p. 68-69, 332-333) ISBN 0-7153-4952-X
Der Deutsche Correspondent: Im Wind und Wetter Baltimore, Maryland Der Deutsche Correspondent, 6 October 1898, page 4
Evening Post: Finnish Barque Winterhude at Auckland (Wellington, N.Z.) Evening Post, 30 January 1933, page 11
Winterhude at Auckland Evening Post, 4 February 1933, page 22
Sailer's voyage Evening Post, 13 February 1937, page 24
Gomm, C.C.: The "Winterhude" at Sea Sea Breezes Vol.36 No. 211 July 1963 p. 74-75
Grönstrand, Lars: Ur loggboken fil.mag. Ålands Sjöfart 1949 s. 73-80
Winterhude Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 7-8/1950 s. 243, 245-247
Halifax Evening Courier:Luddenden foot man’s sea adventures Halifax Evening Courier, 23 July 1934, page 6
Hamburger Abendblatt: Schicksale deutscher Schiffe Hamburger Abendblatt, 9.6.1949, Seite 10
Hamburger Echo: Tages - Bericht Hamburger Echo, 22.8.1903 Seite 5
Hannoverscher Courier: Geestemünde, 3. August (Stapellauf) Hannoverscher Courier, 4.8.1898, Seite 3
Harberg, Justus: Kapten Uno Mörns stagvänding sjökapten Sjöhistorisk årsskrift för Åland 2001-2002:14 s. 154-156
Hopp, Gerhard Weltreise mit der Bark Winterhude 1932/33 Kapitän s. 96-111 ISBN 3-89757-068-8
Hufvudstadsbladet: Äventyrlig resa Hufvudstadsbladet 41/1926, 12.2.1926
Hägerstrand, Yngve: Ivar Hägerstrand, en Kaphornare: sjökapten Sjöhistorisk årsskrift för Åland 2000-2001:13 Mariehamn 2001 207 s.(s.58-83) ISBN 951-98000-3-4 ISSN 0788-799X
Koivistoinen, Eino: Pasaatituulten helmassa merikapteeni Karjala 113/1935, 28.4.1935. Karjalan viikkoliite
Purjeet pullistuvat Kuvaus maailmanympärimatkasta 1933-1934. Kirjoittaja purjehti III perämiehenä. WSOY, Porvoo, 1970 250 sivua, 20 kuvaa
Billowing Sails Notes from a sea diary Merikustannus, Helsinki 1981 296 pp. ISBN 951-95457-1-9
Kühne, Karl B.: Kapitän auf tausend Schiffen Kapitän Verlag H.M. Hauschild GmbH, Bremen und Deutsches Schiffahrtsmuseum, Bremerhaven 2001 160 Seiten
Kåhre, Georg Den åländska segelsjöfartens historia magister Ålands Nautical Club r.f. Kåhre, Karl Mariehamn 1988 sjökapten: 815 s. (s. 711-713) ISBN 951-99965-1-6
Kåhre, Karl: 100 år sedan Gustaf Erikson föddes sjökapten Ålands Sjöfart 3/1972 s. 77-80
The Gustaf Erikson Fleet Ålands Sjöfart 2/1976 s. 51-53
Sjökapten Nils Andersson in memoriam Ålands Sjöfart & Handel 4/1986 s. 178
Uno Mörn 85 år
Ålands Sjöfart 4/1984 s. 181
Lille, Sten Suomen valtameripurjehtijat sjökapten Finlands djupvattenseglare Grönstrand, Lars The Finnish Deep-Water Sailers fil. mag.: Etelä - Suomen Kustannus Oy Lieto 1979 224 sivua (s. 154) ISBN 951-9064-31-1
Liverpool Journal of Commerce: A Floating Grain Store Liverpool Journal of Commerce, 25 November 1939, page 3
Løkkebø, Nils En resa med barken Winterhude av Mariehamn 1938-1939 sjökapten Sjöhistorisk årsskrift för Åland 1992-93:5 182 s.(s. 111-130) ISSN 0788-799X
Manawatu Standard: Under Full Sail (A photo) Manawatu Standard, 28 January 1933, page 4
McGregor, George: A Year under Sail The Mail, 16 March 1935, page 2S
Meyer, Jürgen: Hamburgs Segelschiffe 1795 - 1945 Dr. Verlag Egon Heinemann Norderstedt 1971 296 Seiten (s. 149-150)
Mörne, Håkan: Med Winterhude över stormiga vatten Hufvudstadsbladet 136/1928, 20.5.1928 s. 16
I Nordostpassaden Hufvudstadsbladet 156/1928, 10.6.1928
I Nordostpassaden Hufvudstadsbladet 163/1928, 17.6.1928
Påsk under ekvatorn Hufvudstadsbladet 182/1928, 8.7.1928 ja 186_2P, 12.7.1928
Havet, skeppet och ön Hufvudstadsbladet 189/1928, 15.7.1928
Den tröstlösa staden Hufvudstadsbladet 224/1928, 19.8.1928
Bland fåglar, sjölejon och guanoträlar Hufvudstadsbladet 231/1928, 26.8.1928 ja 237_2P, 1.9.1928
Med "Winterhude" genom Panamakanalen
Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 7-8/1928 s. 271-272
De äventyrliga vägarna Schildt, Helsingfors 1929 319 s., 20 pl., 1 kartbl.
De äventyrliga vägarna Stockholm 1938 256 s., 16 pl., 1 kartbl.
De äventyrliga vägarna 4. upplagan Bokförlaget Natur och kultur, Stockholm J. Simelii arvingars boktryckeri Ab Helsingfors 1948 173 s. (s. 1-33)
New Zealand Herald: A Stately Visitor to Auckland... (A photo) New Zealand Herald, 28 January 1933, page 8
Under Full Sail New Zealand Herald, 28 January 1933, page 12
Rare Ocean Visitor New Zealand Herald, 30 January 1933, page 8
Sailing Ships in Port attract an Interested Crowd to the Auckland Waterfront New Zealand Herald, 9 February 1933, page 6
Otago Daily Times: Finnish Barque Winterhude Otago Daily Times, 3 February 1933, page 3
Recorder: Stately Ships in Peaceful Germein
(Port Pirie) Recorder, 6 February 1934, page 2
Winterhude at Port Germein Recorder, 15 February 1936, page 1
Robertshaw, Geoffrey: Before the Mast in the Grain Races of 1930s Blue Elvan Books 2008 290 pages ISBN-10 0955995000 ISBN-13 978-0955995002
Shields Daily News: Windjammer in Tyne Dock Shields Daily News, 21 July 1934, pages 1, 7
The Scotsman: Windjammer in the Clyde The Scotsman, 19 September 1933, page 7
Skiftevik, Joni: Edessä tyrskyjä! toimittaja Kertomuksia merestä ja merenkulkijoista WS Bookwell Oy Porvoo 2004 ISBN 951-0-29608-2 317 sivua, kuvitettu Håkan Mörne: "Albatrossi" (s. 124-125
Suomen Merenkulku: Nya fartyg till Ålands flotta
Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 11/1925 s. 308-309
60 år. Sjökapten I.E. Hägerstrand
Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 1949 s. 101
Dödsfall. Sjökaptenen Ivar Engelbert Hägerstrand
Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 6/1952 s. 168
60 år. Sjökapten Fritiof Ejder Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 7-8/1954 s. 189
60 år. Sjökapten Johan Uno Mörn
Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 6/1959 s. 171
70 år. Sjökapten Fritiof Ejder Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 7/1964 s. 264
75 år. Sjökapten Fritiof Ejder Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 7-8/1969 s. 160
70 år. Sjökapten Johan Uno Mörn Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 6/1969 s. 132
80 år. Sjökapten Fritiof Ejder
Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 9/1974 s. 10
The Sydney Morning Herald: Sailing Ship The Sydney Morning Herald, 3 October 1931, page 12
The Winterhude. Finnish Barque Arrives The Sydney Morning Herald, 21 October 1931, page 10
A Roaming Dane. Winterhude's steward The Sydney Morning Herald, 21 October 1931, page 11
Near Home. Barque that was missing The Sydney Morning Herald, 16 August 1938, page 12
Todmorden & District News: Round the Horn Todmorden & District News, 27 July 1934, page 7
Todmorden & District News: Round the Horn Todmorden & District News, 27 July 1934, page 7
Wiborgs Nyheter: Seglats bland isberg till en höjd 275 fot. Wiborg Nyheter 39/1928, 16.2.1928
Åbo Underrättelser: Tvenne nya fartyg till Ålands flotta Åbo Underrättelser 295/1925, 27.10.1925 s. 5
Åland: Stbk. Winterhude har haft 165 dygns resa från Australien till England Åland 67/1938, 24.8.1938 s. 2
Ålands storredare firar 25-årsjubileum Åland 18/1939, 14.2.1939 s. 4
Gustaf Erikson 70 år idag Åland 120/1942, 24.10.1942 s. 1
Åländsk kapten försvunnen i norska fjällen (Anton Karlsson) Åland 140/1944, 5.12.1944 s. 2
Ålands Sjöfart: Redare på Åland. Gustaf Erikson Ålands Sjöfart 1/1939
Sjöfartsrådet Gustaf Erikson 70 år
Ålands Sjöfart 4/1942
Vår redarkung Gustaf Erikson - In memoriam Ålands Sjöfart 1/1947 s. 7-9
Hyllningar till sjöfartsrådet Gustaf Eriksons minne Ålands Sjöfart 1/1947 s. 10-12
Vår redarkung Gustaf Erikson in memoriam - 10 års - minne Ålands Sjöfart 2/1957 s. 25-27
Uno Mörn 80 år
Ålands Sjöfart 4/1979 s. 101
En veteran ger sin syn på segelsjöfartens era (Uno Mörn)
Ålands Sjöfart 2/1983 s. 75-78
Copyright © Jukka Mikkola