Wolfe
wolfe.jpg (46784 bytes)

© Suomen Merimuseo, merikapteeni Sten Lillen (1900 - 1980) kokoelma.

Parkkilaiva, tasasaumainen puusta rakennettu, kuparilla ja galvanoidulla raudalla kiinnitetty sekä pohja metallilla peitetty 9/1881.
Tunnuskirjaimet:				TNRM
Rakentaja:					James Kitchin Shipyard, River John, Nova Scotia 1881, Kanada
Vesillelasku:					1881 syyskuu	
Vetoisuus:					1012,56 brt, 941,80 nrt
Kantavuus:					1500 dwt, puutavaralasti 632,000 s feet of lumber, kerosiinilasti 12000 laatikkoa,
						petrolilasti 283,264 gallonaa, kivihiililasti 1449 tonnia
Mitat:						55,06 x 10,20 x 6,18 m
Omistaja:
Johan Erik Stenroos (1864-1926) ym., Lumparland	3.3.1900 - 1913 tammikuu

Puutavarakauppias Johan Erik Stenroos (1864 - 1926). Hän toimi päävarustajana myös Christianin, Gazellen ja Thomas Perryn varustamoissa. Georg Kåhre: Den Åländska Segelsjöfartens Historia (1940).

Päälliköt:
Mathias Edvard Fahlén (1868-1933)		1900 - 1901 lokakuu
Anders Valfrid Åkerlund (1864-1939)		1901 lokakuu - 1903 kesäkuu
Johan Julius Karlsson (1859-1921)		1903 kesäkuu - 1905 lokakuu, 1906 toukokuu - 1908 joulukuu
Karl Georg Rosenberg (1873-1938)		1905 lokakuu - 1906 toukokuu 
Johan August Eriksson (1883-1924)		1909 toukokuu - 1911 syyskuu (kuoli parkkilaiva Dionen päällikkönä)
Karl August William Karlsson (1883-1945)	1911 syyskuu - 1913 tammikuu 

Parkkilaiva rakennettiin David S. Crerarille Halifaxiin Nova Scotiaan.

Laiva oli valmis purjehtimaan Nova Scotian Pictousta Portlandiin Maineen 14.10.1881. Laiva lähti neitsytmatkalle Portlandista Meksikon länsirannikolle Guaymasiin 14.11.1881.
31.12.1881 poikettiin New Yorkissa, josta matkaa jatkettiin 2.1.1882 Guaymasiin. Perille määräsatamaan saavuttiin 15.5.1882.

Vuonna 1895 rekisterissä Record of American and Foreign Shipping omistaja on J. Douglas Halifaxista.
Vuonna 1896 rekisterissä Record of American and Foreign Shipping omistaja on Thomas Douglas Halifaxista.

Alus ostettiin Thomas Douglasilta Halifaxista meklarifirman kautta Lontoossa hintaan 2650 puntaa = 61 500 markkaa ja se oli ostohetkellä Falmouthissa.

Ensimmäinen kaukomatka purjehdittiin painolastissa Cardiffista Georgian Sapeloon 25.4. - 9.6.1900. Sieltä tuotiin puutavaralasti Englannin Sharpnessiin, jonne tultiin 9.9.1900.

Vuonna 1903 parkki purjehti Etelä-Afrikan Port Natalista Maarianhaminaan 75 vuorokaudessa, jonne alus saapui 2.6.1903. Tällä matkalla alus purjehti vuorokaudessa 13.5. - 14.5. yhteensä 283 meripeninkulmaa.

Akerlund.jpg (7484 bytes)

Merikapteeni A.V. Åkerlund (1864 - 1939). Hän toimi päällikkönä parkkilaivassa Hannah Blanchard 1896. Georg Kåhre: Den Åländska Segelsjöfartens Historia (1940).

Aluksen ollessa kiinnitettynä laituriin Bristolin satamassa 2.2.1906 siihen törmäsi höyrylaiva Romney Lontoosta, jolloin mm. Wolfen liivaripuomi vaurioitui.

Helmikuussa 1908 laiva menetti ankkurin ja 30 syltä kettinkiä Port Nollothissa.

Matkalla painolastissa Lontoosta Maarianhaminaan laiva joutui ankaraan myrskyyn Juutinraumassa. Ensimmäinen  perämies ja matruusi menivät mastoihin kiinnittämään purjeita, kun myrsky heitti molemmat kannelle. Matruusi loukkaantui pahoin ja kuoli 6 tunnin kuluttua onnettomuudesta. Ensimmäinen perämies loukkaantui myös pahoin. Onnettomuus tapahtui yöllä 26.11.1908. Laiva meni hätäsatamaan Helsingöriin 27.11.1908, jossa perämies toimitettiin sairaalaan. Määräsatamaan saavuttiin 7.12.1908.

Matkalla Jamaikan Falmouthista Riikaan laiva saapui Falmouthiin ilman ruoria 3.4.1911. Matka oli alkanut 3.2.1911. Korjausten jälkeen purjehdus jatkui ja määräsatamaan saavuttiin 24.4.1911.

Malcolm M. Brodie Shipping Collection. State Library Victoria.

Viimeisenä matkana suomalaisomistuksessa parkki purjehti matkan Lontoosta Helsingborgiin, jonne se saapui 22.12.1912. Alus myytiin hintaan 30 000 markkaa tammikuussa 1913 Charles Wilsomille Kööpenhaminaan.

Rekisterissä Lloyd’s Register of Shipping 1914 omistaja on S.M.L. Björkegren Simrishamnista Ruotsista.

Laiva upposi Pohjanmerellä syksyllä 1915. Pelastusvene, jossa oli kolme ruumista, löydettiin Cromartysta Skotlannin itärannikolta 1.11.1915. Viimeinen raportti laivasta saatiin 19.10.1915 Burnt Islandissa.

Matkoja vuosina 1900 - 1912

Kirjoja ja kirjoituksia:
Dagens Nyheter:			Svenska barken Wolfe förlist
				Dagens Nyheter 298A/1915, 2.11.1915, s. 1
The New York Times:		Three Dead Men in Boat
				The New York Times, November 2, 1915, page 2
Rauman lehti:			Maarianhaminalainen parkkilaiwa myrskyssä Juutinraumassa
				Rauman Lehti 137/1908, 28.11.1908
Wallace, Frederick William:	Wooden ship and Iron men
				Hodder and Stoughton Ltd. London 1925
				337 pp. (p. 284) 
				Illustrated by photographs and drawings
Åbo Tidning:			Sorgebud från sjön
				Åbo Tidning 66/1903, 9.3.1903
Åbo Underrättelser:		Fartygsköp
				Åbo Underrättelser 77/1900, 20.3.1900
				Sjöassuransföreningen i Finland
				Åbo Underrättelser 59/1906, 2.3.1906
Åland:				Fartygsköp
				Åland 22/1900, 17.3.1900
				Olyckan å Wolfe
				Åland 98/1908, 5.12.1908
				Minnesord. Sjökapten Julius Karlsson
				Åland 87/1921, 2.11.1921 s. 2
				Dödsolyckan på barken "Dione" (Johan August Eriksson) 
				Åland 65/1924, 13.8.1924
				Minnesård. Sjökaptenen Karl Georg Rosenberg
				Åland 73/1938, 14.9.1938 s. 2
				Sextio år. Kapten Karl August Karlsson
 				Åland 33/1943, 23.3.1943 s. 3
 
				Copyright © Jukka Mikkola