Wolfe
© Suomen Merimuseo, merikapteeni Sten Lillen (1900 - 1980) kokoelma.
Parkkilaiva, tasasaumainen puusta rakennettu, kuparilla ja galvanoidulla raudalla kiinnitetty sekä pohja metallilla peitetty 9/1881.
Tunnuskirjaimet: TNRM
Rakentaja: James Kitchin Shipyard, River John, Nova Scotia 1881, Kanada
Vesillelasku: 1881 syyskuu
Vetoisuus: 1012,56 brt, 941,80 nrt
Kantavuus: 1500 dwt, puutavaralasti 632,000 s feet of lumber, kerosiinilasti 12000 laatikkoa, petrolilasti 283,264 gallonaa, kivihiililasti 1449 tonnia
Mitat: 55,06 x 10,20 x 6,18 m
Omistaja:
Johan Erik Stenroos (1864-1926) ym., Lumparland 3.3.1900 - 1913 tammikuu
Puutavarakauppias Johan Erik Stenroos (1864 - 1926). Hän toimi päävarustajana myös Christianin, Gazellen ja Thomas Perryn varustamoissa. Georg Kåhre: Den Åländska Segelsjöfartens Historia (1940).
Päälliköt:
Mathias Edvard Fahlén (1868-1933) 1900 - 1901 lokakuu Anders Valfrid Åkerlund (1864-1939) 1901 lokakuu - 1903 kesäkuu Johan Julius Karlsson (1859-1921) 1903 kesäkuu - 1905 lokakuu, 1906 toukokuu - 1908 joulukuu Karl Georg Rosenberg (1873-1938) 1905 lokakuu - 1906 toukokuu Johan August Eriksson (1883-1924) 1909 toukokuu - 1911 syyskuu (kuoli parkkilaiva Dionen päällikkönä) Karl August William Karlsson (1883-1945) 1911 syyskuu - 1913 tammikuu
Parkkilaiva rakennettiin David S. Crerarille Halifaxiin Nova Scotiaan.
Laiva oli valmis purjehtimaan Nova Scotian Pictousta
Portlandiin Maineen 14.10.1881. Laiva lähti neitsytmatkalle Portlandista
Meksikon länsirannikolle Guaymasiin 14.11.1881.
31.12.1881 poikettiin New Yorkissa, josta matkaa jatkettiin 2.1.1882 Guaymasiin.
Perille määräsatamaan saavuttiin 15.5.1882.
Vuonna 1895 rekisterissä Record of American and Foreign
Shipping omistaja on J. Douglas Halifaxista.
Vuonna 1896 rekisterissä Record of American and Foreign Shipping omistaja on
Thomas Douglas Halifaxista.
Alus ostettiin Thomas Douglasilta Halifaxista meklarifirman kautta Lontoossa hintaan 2650 puntaa = 61 500 markkaa ja se oli ostohetkellä Falmouthissa.
Ensimmäinen kaukomatka purjehdittiin painolastissa Cardiffista Georgian Sapeloon 25.4. - 9.6.1900. Sieltä tuotiin puutavaralasti Englannin Sharpnessiin, jonne tultiin 9.9.1900.
Vuonna 1903 parkki purjehti Etelä-Afrikan Port Natalista Maarianhaminaan 75 vuorokaudessa, jonne alus saapui 2.6.1903. Tällä matkalla alus purjehti vuorokaudessa 13.5. - 14.5. yhteensä 283 meripeninkulmaa.
Merikapteeni A.V. Åkerlund (1864 - 1939). Hän toimi päällikkönä parkkilaivassa Hannah Blanchard 1896. Georg Kåhre: Den Åländska Segelsjöfartens Historia (1940).
Aluksen ollessa kiinnitettynä laituriin Bristolin satamassa 2.2.1906 siihen törmäsi höyrylaiva Romney Lontoosta, jolloin mm. Wolfen liivaripuomi vaurioitui.
Helmikuussa 1908 laiva menetti ankkurin ja 30 syltä kettinkiä Port Nollothissa.
Matkalla painolastissa Lontoosta Maarianhaminaan laiva joutui ankaraan myrskyyn Juutinraumassa. Ensimmäinen perämies ja matruusi menivät mastoihin kiinnittämään purjeita, kun myrsky heitti molemmat kannelle. Matruusi loukkaantui pahoin ja kuoli 6 tunnin kuluttua onnettomuudesta. Ensimmäinen perämies loukkaantui myös pahoin. Onnettomuus tapahtui yöllä 26.11.1908. Laiva meni hätäsatamaan Helsingöriin 27.11.1908, jossa perämies toimitettiin sairaalaan. Määräsatamaan saavuttiin 7.12.1908.
Matkalla Jamaikan Falmouthista Riikaan laiva saapui Falmouthiin ilman ruoria 3.4.1911. Matka oli alkanut 3.2.1911. Korjausten jälkeen purjehdus jatkui ja määräsatamaan saavuttiin 24.4.1911.
Malcolm M. Brodie Shipping Collection. State Library Victoria.
Viimeisenä matkana suomalaisomistuksessa parkki purjehti matkan Lontoosta Helsingborgiin, jonne se saapui 22.12.1912. Alus myytiin hintaan 30 000 markkaa tammikuussa 1913 Charles Wilsomille Kööpenhaminaan.
Rekisterissä Lloyd’s Register of Shipping 1914 omistaja on S.M.L. Björkegren Simrishamnista Ruotsista.
Laiva upposi Pohjanmerellä syksyllä 1915. Pelastusvene, jossa oli kolme ruumista, löydettiin Cromartysta Skotlannin itärannikolta 1.11.1915. Viimeinen raportti laivasta saatiin 19.10.1915 Burnt Islandissa.
Matkoja vuosina 1900 - 1912
Kirjoja ja kirjoituksia:
Dagens Nyheter: Svenska barken Wolfe förlist Dagens Nyheter 298A/1915, 2.11.1915, s. 1
The New York Times: Three Dead Men in Boat The New York Times, November 2, 1915, page 2
Rauman lehti: Maarianhaminalainen parkkilaiwa myrskyssä Juutinraumassa Rauman Lehti 137/1908, 28.11.1908
Wallace, Frederick William: Wooden ship and Iron men Hodder and Stoughton Ltd. London 1925 337 pp. (p. 284) Illustrated by photographs and drawings
Åbo Tidning: Sorgebud från sjön Åbo Tidning 66/1903, 9.3.1903
Åbo Underrättelser: Fartygsköp Åbo Underrättelser 77/1900, 20.3.1900
Sjöassuransföreningen i Finland Åbo Underrättelser 59/1906, 2.3.1906
Åland: Fartygsköp Åland 22/1900, 17.3.1900
Olyckan å Wolfe Åland 98/1908, 5.12.1908
Minnesord. Sjökapten Julius Karlsson Åland 87/1921, 2.11.1921 s. 2
Dödsolyckan på barken "Dione" (Johan August Eriksson) Åland 65/1924, 13.8.1924
Minnesård. Sjökaptenen Karl Georg Rosenberg Åland 73/1938, 14.9.1938 s. 2
Sextio år. Kapten Karl August Karlsson Åland 33/1943, 23.3.1943 s. 3
Copyright © Jukka Mikkola