Yarkand
Skönvikissä lähellä Sundvallia vuonna 1897. Sea Breezes No. 149, Vol. XV. April, 1932. Captain Sten Lille.
Rautafregatti
Tunnuskirjaimet: VDGS
Rakentaja: Barrow Shipbuilding Co., Barrow-in-Furness 1876 - 1877, Englanti
Vesillelasku: 29.01.1877
Vetoisuus: 1279,11 brt, 1272,75 nrt
Kantavuus: malmilasti 2006 tonnia, kivihiililasti 1915 tonnia,
vehnälasti 1965 tonnia = 74962 bushelia = 17 265 säkkiä, puutavaralasti 565 standarttia
Painolasti: 600 tonnia
Mitat: 66,54 x 11,35 x 6,90 m
Miehistö: 1+2+17 (1897)
Omistajat:
O.W. Lundén, J.R. Ignatius, W. Kaitila, Hj. Nordling ja Johanna Östman, Rauma (Laiwanwarustajayhtiö Rauma) 28.07.1897 - 04.01.1901
Päälliköt:
Oscar Waldemar Lundén (1851-1934) 02.08.1897 - 1898 elo/syyskuu Johan Anton (Antti) Saarni (1867-1906) 1898 elo/syyskuu - 1900
Merikapteeni Oscar Waldemar Lundén (1851 - 1934). Hän toimi päällikkönä parkkilaivassa Murtaja 1890 - 1892 ja parkkilaivassa Primus 1894 - 1897. © Merikapteeni Hannu Vartiainen.
Rautafregatti rakennettiin varustamolle E. Bates & Sons Liverpooliin.
Laiva teki matkan hinauksessa Barrowista Cardiffiin 14.4. - 18.4.1877.
Neitsytmatka purjehdittiin rautatiekiskolastissa Cardiffista Kurracheen (Karachi) 10.5. (valmis) - 25.8.1877.
Suomeen laiva ostettiin samalta varustamolta hintaan 3700 puntaa = 92500 markkaa ja se makasi ostohetkellä Dundeessa. Alus oli saapunut sinne Intian Kalkutasta juuttilastissa 8.7.1897.
Ensimmäisenä kaukomatkana vietiin puutavaralasti Sundsvallista Australian Port Adelaideen 2.10.1897 - 20.1.1898. Matkalla yksi merimies putosi kovassa myrskyssä mereen ja hukkui Atlantilla.
Merikapteeni Antti Saarni (1867 - 1906). Hän toimi päällikkönä parkkilaivassa Salem 1902 -1905. © Rauman merimuseo.
Laiva purjehti Floridan Pensacolasta Lontooseen 30 päivässä (21.12.1898 - 20.1.1899). Normaalisti matkaan menee 35 - 45 päivää.
Upea fregatti Port Adelaidessa vuonna 1898. State Library of South Australia.
Alus ajautui myrskyssä yöllä hiekkasärkälle Perdidon ja Mobilen välissä Meksikon lahdella 29.12.1900. Fregatti oli ollut 600 tonnin painolastissa matkalla Belfastista Mobileen. Miehistö pelastui. Laiva saatiin irti särkältä ja se hinattiin Pensacolaan, jossa se myytiin. Myynti tapahtui hintaan 1600 dollaria iltapäivällä 4.1.1901. Alus muutettiin myöhemmin proomuksi ja sai uudeksi nimekseen New Jersey. Proomu oli rekisterissä vielä 1930 - 1931.
Matkoja vuosina 1897 - 1900
Kirjoja ja kirjoituksia:
Barrow Herald and Furness Advertiser: Launch of two Gunboats and a Sailing Ship Barrow Herald and Furness Advertiser, 31 January 1877, page 3
Blomqvist, Bertil: Rauma/Raumo Lat. 61º08'N Long. 21º30'E Malamok 1989, AICH 64 pp., p.18-22
Brassip piukka 2 Rauman Merimuseoyhdistyksen julkaisuja n:o 2 Rauma 1992 63 sivua (s. 47-59) ISBN 951-96645-0-5
The Federal Reporter: The Federal Reporter Volume 120 March-April 1903 St. Paul West Publishing Co. 1903 p. 887-893
Hella, Tenho: Länsisuomalaista merenkulkuperinnettä Rauman - Uudenkaupungin rekisterialueet Newprint Oy Uudenkaupungin paino 2001 612 sivua, (s. 212) ISBN 951-26645-4-8 (Rauman Merimuseoyhdistys)
Lille, Sten Suomen valtameripurjehtijat sjökapten Finlands djupvattenseglare Grönstrand, Lars The Finnish Deep-Water Sailers fil. mag.: Etelä - Suomen Kustannus Oy Lieto 1979 224 sivua (s. 94) ISBN 951-9064-31-1
Rauman Lehti: Taas uusi rautalaiwa Raumalle Rauman Lehti 61/1897, 31.7.1897
Soinila, Hannu: Rauman kauppalaivasto 1890-1910 Brassip piukka 3 Rauman Merimuseoyhdistyksen julkaisuja n:o 3 Rauma 1995 62 sivua (s. 47-48) ISBN 951-96645-0-7
Suomen Merenkulku: Sjökapten Oscar Waldemar Lundén 75 år
Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 10/1926 s. 255
Sjökapten Oscar Waldemar Lundén 80 år Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 10/1931 s. 321
Kapten Oscar Waldemar Lundén. In memoriam Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 1934 s. 396
Vartiainen, Hannu: Rauman merenkulun historia merikapteeni Rauman merimuseo 2016 606 sivua (s. 281-285) ISBN 978-952-68562-0-9
Åbo Underrättelser: Fartygsköp Åbo Underrättelser 202/1897, 29.7.1897
Fregatten Yarkand Åbo Underrättelser 6/1901, 8.1.1901
Sjöassuransföreningen i Finland Åbo Underrättelser 57/1901, 28.2.1901 s. 4
Copyright © Jukka Mikkola