Ymer
Ymerin maalaus.jpg (29052 bytes)

Öljymaalauksen omistaa Vilho Rantapihla, jonka isä Johan Rönnholm toimi aluksen päällikkönä.
Taustalla oleva laiva on tiettävästi Waltikka, jonka päällikkönä Rönnholm myös toimi.

Parkkilaiva, tasasaumainen, tammesta, kovapuusta ja männystä rakennettu, galvanoidulla raudalla ja kuparilla kiinnitetty 
sekä pohja yellow-metallilla peitetty 9/1885.
Tunnuskirjaimet:			VBNQ
Rakentaja:				Halvor Stiansen, Arendal 1885, Norja
Vesillelasku:				1885 syyskuu 
Vetoisuus:				897,63 brt, 852,52 nrt
Kantavuus:				1800 dwt, vehnälasti 5000 quarters, sokerilasti 1127 tonnia, kivihiililasti 1100 tonnia
Mitat:					51,10 x 10,60 x 5,70 m
Miehistö:				13
Omistaja:
Alexander G. Zachariassen, 
Uusikaupunki				27.09.1900 - 1909
Päälliköt:
Fredrik Konrad Moberg (1870-1911)	1900 - 1905 marraskuu
Johan Wilhelm Nyblom (1860-1924)	1905 marraskuu - 15.11.1906
Johan Emil Rönnholm (1877-1964)		15.11.1906 - 15.05.1907
Paul Leander Eriksson (1880-1970)	15.05.1907 - 1909 elo/syyskuu
August Alfred Karlsson (1875-1924)	1909 elo/syyskuu - 1909 (kuoli Port Caledonian haaksirikossa vuonna 1924)

Laiva rakennettiin Christian Th. Boelle ym. Arendaliin. Neitsytmatka purjehdittiin puutavaralastissa Arendalista Newportiin 16.10. - 26.10.1885.

Kesäkuussa 1893 omistus siirtyi D. Lohnelle ym. Mandaliin.

Parkki ostettiin hintaan 62 000 kruunua ja se oli ostettaessa lastaamassa Sundsvallissa.

Alex. G. Zachariassen.jpg (8112 bytes)

Konsuli Alexander Gabriel Zachariassen  (1870 - 1937). K.V. Kaukovalta: Uudenkaupungin historia, neljäs osa 1875 - 1918 (1943).

Ensimmäinen kaukomatka tehtiin puutavaralastissa Sundsvallista Etelä-Afrikan Delagoa Bayhin, jonne saavuttiin 12.2.1901. Sieltä jatkettiin matkaa Australian Bunburyyn. Bunburysta lähdettiin yarrah-puulastissa 24.6.1901 Lontooseen. Päivän matkan jälkeen alus sai vuodon. Matkaa jatkettiin kuitenkin Reunionille, jossa vuoto tukittiin. Työhön käytettiin omatekoista "sukelluspukua" (katso Dagens eko). Perille määräsatamaan tultiin 23.10.1901.

Merikapteeni Fredrik Moberg (1870 - 1911). Hän toimi teräsparkki Glenbankin päällikkönä 1906 - 1911 ja hukkui aluksen haaksirikossa 6.12.1911. Niilo Jussila: Merenkulkijoita ja laivanvarustajia Uudestakaupungista.

Parkkilaiva saapui vuotavana ja 7 jalkaa vettä ruumassa Rosarioon 20.5.1906.

Ymer ankkurissa.jpg (51621 bytes)

Lähellä Norjan Drammenia keskitalvella 1907. Vilho Rantapihla: Världsomseglaren sjökapten J.E. Rönnholm.

Paul Leander Eriksson.jpg (3797 bytes)

Merenkulkuneuvos, merikapteeni Paul Eriksson (1880 - 1970). Hän toimi päällikkönä teräsparkissa Procyon 1910 - 1913  ja nelimastoparkissa Port Caledonia 1920. Hän sai merenkulkuneuvoksen arvon 24.2.1950. Suomen Merikapteenit - Finlands Sjökaptener (1960).

Matkalla Garstonista Pensacolaan laiva joutui matkalla kovaan myrskyyn syksyllä 1909. Alus sai vaurioita rikiin ja purjeita menetettiin. Laiva purjehti vuotavana ja isomärssytangon menettäneenä hätäsatamaan Falmouthiin 26.10.1909. Parkki oli lähtenyt lannoitelastissa Garstonista 1.10.1909. Myöhemmin lastin purkauksen yhteydessä alus syttyi tuleen ja hinattiin St. Mawesin rannnalle.

Matkoja vuosina 1900 - 1909

Kirjoja ja kirjoituksia:
The Cornishman:		A Telegraphic message...
			The Cornishman, 6 November 1909, page 2
Helsingfors-Posten:	Dagens eko
			Helsingfors-Posten 109/1903, 23.4.1903
Helsingin Sanomat:	Kuolleita. Merenkulkuneuvos Paul Leander Eriksson
			Helsingin Sanomat 224/1970, 21.8.1970 s. 9
Hufvudstadsbladet:	Tviston rörande skeppet Ymers konsularafgifter
			Hufvudstadsbladet 103/1909, 18.4.1909
Jussila, Niilo:		Merenkyntäjiä Uudestakaupungista
			Uudenkaupungin Suomalaisen
			Seuran säätiö, Uusikaupunki 1981
			154 sivua (s. 123)
			ISBN 951-99317-4-0
Lake Falmouth Packett 
and Cornwall Advertiser:A Barque’s Plight
			Lake Falmouth Packett and Cornwall Advertiser, 7 January 1910, page 5
Lybeck, Bertel:		Kock för en vecka
sjökapten		Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 5/1931 s. 158- 161, s. 188-190
			Vild vinsjakt
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 11/1934 s. 368-369,  s. 403-405
			Två dagar som kock
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 3/1935 s. 101-104
The Pensacola 
Journal: 		The Ymer's Troubles	
			The Pensacola Journal, November 14 1909, page 15
Rantapihla, Vilho:	Världsomseglaren sjökapten J.E. Rönnholm
dipl.ins.		V. Rantapihla, Helsingfors 1992
			194 s.
			ISBN 952-90-3920-4
Sailor Boy:		Porista Lorenzo-Marquesiin (merimiehen kirjeestä)
			Työmies 123/1901, 30.5.1901
Suomen Merenkulku:	50 år. Sjökapten Paul Eriksson
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 1/1930 s. 17
			Konsul A.G. Zachariassen 60 år
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 9/1930 s. 299
			70 år. Sjökapten Johan Emil Rönnholm
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 8/1947 s. 217, 253
			75 år. Sjöfartsrådet Paul Eriksson
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 2/1955 s. 49
			85 år. Sjökapten Johan Emil Rönnholm
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 7-8/1962 s. 242
			Sjökapten Johan Emil Rönnholm. In memoriam
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 4/1964 s. 153
			Sjöfartsrådet Paul Eriksson. In memoriam
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 9/1970 s. 191
The Sydney Morning
Herald:			Shipping Reports, &c.
			The Sydney Morning Herald, 14 March 1889, page 8
Turun Sanomat:		Merenkulkuneuvos, kapteeni Paul Eriksson 50-vuotias
			Turun Sanomat 21/1931, 23.1.1930 s. 4
Uudenkaupungin Sanomat:	Kuollut. Merikapteeni Johan Vilhelm Nyblom
			Uudenkaupungin Sanomat 6/1924, 15.1.1924 s. 1, 2
			Hautaus (Johan Vilhelm Nyblom)
			Uudenkaupungin Sanomat 8/1924, 19.1.1924 s. 2
			Kuollut. Konsuli Alex. G. Zachariassen
			Uudenkaupungin Sanomat 59/1937, 29.5.1937 s. 2
Åbo Underrättelser:	Sjöolycka
			Åbo Underrättelser 354/1908, 29.12.1908
			Fråga om fartygskonsulatsavgifter
			Åbo Underrättelser 104/1909, 18.04.1909

 

			Copyright © Jukka Mikkola