Zaritza ex Grande ex Dunkeld

Suomen merimuseon kuvakokoelma.

Rautaparkki
Tunnuskirjaimet:				TPNS
Rakentaja:					Archibald McMillan & Son, Dumbarton 1877, Skotlanti
Vesillelasku:					Dockyard, 16.08.1877
Vetoisuus:					1013,27 brt, 878,82 nrt
Kantavuus:					1600 dwt, kivihiililasti 1501 tonnia, vehnälasti 13373 säkkiä
Mitat:						69,40 x 10,35 x 6,10 m
Miehistö:					1+2+1+11
Omistaja:
Hugo Lundqvist (1878-1936) ym., Maarianhamina	12.01.1925 - 18.11.1927
Päälliköt:
Karl Arthur Karlsson (1883-1971)		1925 - 1927 lokakuu	
Alfred Theodor Holmberg (1898-1967)		1927 lokakuu - 18.11.1927

Rautaparkki rakennettiin varustamolle Finlayson Brothers Glasgowista.

Laiva teki matkan hinauksessa Dumbartonista Liverpooliin, jonne lähdettiin 12.9.1877.

Neitsytmatka purjehdittiin kappaletavaralastissa Liverpoolista Adelaideen 23.10.1877 - 13.1.1878.

Vuonna 1882 rekisterissä Lloyd’s Register of Shipping omistaja on D. Finlayson.

Vuonna 1892 rekisterissä Lloyd’s Register of Shipping 1892 Sailing Vessels omistaja on varustamo Wilson & Finlayson Glasgowista.

Lokakuussa 1902 laiva myytiin O.R. Føreidille Grimstadiin Norjaan ja nimeksi tuli Grande. Hinta oli 3750 puntaa.

Vuonna 1915 alus myytiin varustamolle A/B Gemma (Alex. Pedersen) Göteborgiin ja nimeksi tuli Zaritza.

Matkalla Etelä-Afrikan Beirasta Philadelphiaan laivan joutui kovaan myrskyyn 10.6.1916 Cape of Good Hopen tienoilla. Myrskyssä jättiläisaalto löi yli laivan ja vei mennessään kaksi merimiestä. Alus käännettiin vasemman kautta tuuleen ja alettiin etsiä merimiehiä merestä. Iso aalto heitti heidät noin 10 minuutin kuluttua takaisin laivaan ja miehet pelastuivat. Rautaparkki saapui Philadelphiaan 15.11.1916.

1.1.1919 laiva myytiin varustamolle A/B Mimosa (Harald Schüssler) Tukholmaan ja 22.11.1922 John Erik Forssbergille & Didrik Kindborgille Karlsronaan hintaan SEK 6500 kruunua.

zaritza.jpg (11164 bytes)

Sea Breezes No. 188, Vol. XIX. July, 1935. James Coombe.

Ahvenanmaalle laiva ostettiin Karlskronasta hintaan SEK 35 000 kruunua 12.1.1925. Parkki purjehti kuljettaen puutavaraa Ruotsin ja Suomen satamista Englantiin. Yksi matkoista suuntautui Jamaikalle.

Merikapteeni Arthur Karlsson (1883 - 1971). Hän toimi päällikkönä parkkilaivassa Stavanger 1907 - 1913 ja rautaparkissa Vidylia vuosina 1914 - 1916 ja 1921 - 1924. Ålands Sjöfart n:o 2/1953.

Vuonna 1926 matkalla puutavaralastissa Nederkalixista Lontooseen alus menetti osan kansilastia ja sai muita vaurioita hirmumyrskyssä Pohjanmerellä. Matka purjehdittiin 23.9. - 18.10.1926.

Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart n:o 12/1927.

Alus vaurioitui puutavaralastissa ajojäiden rikottua aluksen rungon sen ollessa matkalla Holmsundista Lontooseen 18.11.1927. Jäänmurtaja Voima, päällikkönään kapteeni Emil Arthur Eriksson otti aluksen hinaukseen, mutta hinauskaapeli katkesi. Parkki ankkuroitiin ja miehistö siirtyi jm Voimaan.

Hinaaja Protector kävi onnettomuuspaikalla seuraavana päivänä, jolloin havaittiin, että alusta ei voitu pelastaa, vaan se jätettiin. Parkki upposi Strömmingbådanista 18 mpk:aa länteen Selkämerellä.

Matkoja vuosina 1925 - 1927

Kirjoja ja kirjoituksia:
Båtologen:			Svenska järn- och stålseglare
				Båtologen 6/1993 s. 264-265
Express and Telegraph:		Miscellanous Shipping
(Adelaide)			Express and Telegraph, 15 January 1878, page 1
Glasgow Herald:			Launch
				Glasgow Herald, 17 August 1877, page 6
Helsingin Sanomat:		Haaksirikko merenkurkussa
				Helsingin Sanomat 314/1927, 19.11.1927
Hufvudstadsbladet:		Åländsk järnbark svårt läck i Kvarken
				Hufvudstadsbladet 315_2P, 20.11.1927
				Järnbarken Zaritzas undergång
				Hufvudstadsbladet 316, 22.11.1927
Lille, Sten			Suomen valtameripurjehtijat
sjökapten			Finlands djupvattenseglare
Grönstrand, Lars		The Finnish Deep-Water Sailers
fil. mag.:			Etelä - Suomen Kustannus Oy
				Lieto 1979
				224 sivua (s. 157)
				ISBN 951-9064-31-1
Metsävuori, Eka:		Satamia, joissa eivät aallot pauhaa
				Suomen Urheilusukeltajien liitto r.y.
				1984
				211 sivua (s. 145)
The Philadelphia Inquirer:	Swept from Bark’s Deck, Returned by Huge Wawe
				The Philadelphia Inquirer, September 16, 1916, page 1
Suomen Merenkulku:		Förlist
				Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 12/1927 s.351
				60 år. Sjökapten Alfred Holmberg
				Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 3/1958 s.83
				Sjökapten Alfred Holmberg. In memoriam
				Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 9/1967 s.199
The Sydney Morning Herald:	The Dunkeld - Bad Weather
				The Sydney Morning Herald, 23 May 1894, page 8
Åland:				Fartygsköp
				Åland 5/1925, 17.1.1925
				Skeppsredaren Hugo Lundqvist - in memoriam
				Åland 40/1936, 16.5.1936 s. 2
Österbottens Bondetidning:	Åländsk järnbark gör haveri i Kvarken
				Österbottens Bondetidning 136/1927, 22.11.1927

 

				Copyright © Jukka Mikkola