Marion Lightbody

Blue Ensign liehuu perämastossa. Suomen merimuseon kuvakokoelma.

Nelimastoinen teräsparkki
Tunnuskirjaimet:			TGPQ
Rakentaja:				David & William Henderson, Glasgow 1887 - 1888, Skotlanti
Vesillelasku:				Meadowside yard, 17.04.1888
Vetoisuus:				2242,86 brt, 2136,06 nrt
Kantavuus:				3310 dwt, puutavaralasti 1010 standarttia, salpietarilasti 3290 tonnia, kivihiililasti 3286 tonnia, 
					vehnälasti 3291 tonnia = 122878 bushelia, ohralasti 3230 tonnia 
Mitat:					87,35 x 12,88 x 7,34 m
Miehistö:				1+2+23 (1915)
Omistaja:
Rederi Ab Aura, Turku (Åbo)		1912 marraskuu - 08.07.1915
Päällikkö:
Robert Walfrid Grunér (1855-1926)	1913 helmikuu - 08.07.1915

Nelimastoparkki rakennettiin varustamolle Rogers & Co. Glasgowiin. Neitsytmatka purjehdittiin kappaletavaralastissa Glasgowista San Franciscoon 23.5. - 18.9.1888.

Vuonna 1911 alus myytiin varustamolle Trinder, Anderson & Co. Lontooseen.

Suomeen alus ostettiin samalta varustamolta Lontoosta hintaan 7600 puntaa ja se otettiin vastaan Irlannin Limerickissä. Alus oli saapunut sinne 35683 säkin vehnälastissa Queenstownin kautta Australian Geelongista.

Queenstowniin saavuttiin 18.12.1912. Matkalla sieltä Limerickiin laiva oli vähällä tuhoutua menettäessään kaikki purjeet myrskyssä Galwayn edustalla Irlannin länsirannikolla. Geelongista oli lähdetty 31.8.1912 ja määräsatamaan Limerickiin saavuttiin 24.1.1913.

Marion Lightbody.jpg (33292 bytes)

Oscar Nikula: Åbo Sjöfarts Historia II:2.

Ensimmäinen kaukomatka tehtiin Englannin Port Talbotista 3286 tonnin kivihiililastissa Chilen Iquiqueen 27.3. - 11.7.1913 (105 vuorokautta). Sieltä vietiin 3290 tonnin salpietarilasti Lontooseen 17.9.1913 - 5.1.1914 (108 vuorokautta).

Merikapteeni Robert Grunér (1855 - 1926). Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart n:o 8/1926.

Matkalla painolastissa Melbournesta Newcastleen matruusi putosi alaprammiraalta kannelle ja kuoli heti 20.9.1914. Matka purjehdittiin 16.9. - 21.9.1914.

Saksalainen sukellusvene U 20, päällikkönään kapteeniluutnantti Walther Schwieger torpedoi aluksen 8. heinäkuuta vuonna 1915 noin 40 mailia Irlannin eteläpuolella paikassa lat. = 50º53'P, long. = 08º48'L. Nelimastoparkki oli 3230 tonnin ohralastissa matkalla Vancouverista kohti Queenstownia.

Miehistö pelastautui veneisiin ja purjehti veneillä kohti Queenstownia. Seuraavana aamuna kello 05.45 englantilainen partiovene otti heidät hinaukseen ja vei Queenstowniin, jonne saavuttiin puolen päivän aikaan. Nelimastoparkki oli lähtenyt Valparaisosta 23.3.1915.

Merikapteeni Johan Tengström (1862 - 1934). Hän toimi päällikkönä koululaivassa Hellas 1899 - 1901 ja parkkilaivassa Esmeralda 1901 - 1903. Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart n:o 44/1922.

Scwieger oli upottanut aikaisemmin matkustajalaiva Lusitanian 7. toukokuuta 1915.

Matkoja vuosina 1913 - 1915

Kirjoja ja kirjoituksia:
The Advertiser:			A Skillful Captain
(Adelaide)			The Advertiser, 20 March 1913, page 9
The Argus:			The Marion Lightbody
(Melbourne)			The Argus, 7 January 1893, page 11
The Daily Telegraph:		Saved His Ship. Marion Lightbody’s Captain.
(Sydney)			The Daily Telegraph, 20 March 1913, page 9
				Australian Grain Ship’s Peril
				The Daily Telegraph, 23 April 1913, page 14
Evening Post:			Gallantry recognised
(Wellington)			Evening Post, 12 April 1913, page 12
				Splendid Seamanship
				Evening Post, 24 May 1913, page 12
Finlands Sjöfartstidning:	En svår sjöresa
				Finlands Sjöfartstidning 4/1913, 25.1.1913 s. 3
				Marion Lightbody
				Finlands Sjöfartstidning 10/1913, 8.3.1913 s. 3
Furrer, Hans Jörg:		Die Vier-und Fünfmast-Rahsegler der Welt
Dipl.-Ing.			Koehlers Verlagsgesellschaft mbH,
				Herford 1984
				248 Seiten (s. 148)
				ISBN 3-7822-0341-0
The Glasgow Herald:		Launches
				The Glasgow Herald, 18 April 1888, page 7
				Stormy Passage by A Glasgow Barque
				The Glasgow Herald, 13 January 1894, page 8
Grönstrand, Lars:		Gångna Tiders Skepp
fil.mag.			Skeppsbefälhavareföreningen i Åbo
				Åbo 1965
				440 s., (s. 157-159)
Heikkinen, Helge:		Tuntematon merimies
merikapteeni			WSOY, Porvoo 1975
				326 sivua (s. 44-46)
Lille, Sten			Suomen valtameripurjehtijat
sjökapten			Finlands djupvattenseglare
Grönstrand, Lars		The Finnish Deep-Water Sailers
fil. mag.:			Etelä - Suomen Kustannus Oy
				Lieto 1979
				224 sivua (s. 184)
				ISBN 951-9064-31-1
Lubbock, Basil:			The Last of the Windjammers Vol. II
				Brown, Son & Ferguson Ltd.
				Glasgow 1929
				443 pp. (p. 61-62)
Nikula, Oscar:			Åbo Sjöfarts Historia II:2
				Åbo Tryckeri och Tidnings Aktiebolaget, 1930
				233 s. (s. 119, 120, 132-135)
Shields Daily News:		The Warfare at Sea
				Shields Daily News, 10 July 1915, page 3
Stolzmann, Holger:		Sailing Ships from Turku/Åbo
sjökapten			Malamok 1989, AICH
				64 pp. (p. 5-13)
The Sydney Morning
Herald:				Barque Marion Lightbody sold
				The Sydney Morning Herald, 27 December 1912, page 8
				Barque in Distress
				The Sydney Morning Herald, 30 December 1912, page 9
Turun Sanomat:			Suuri englantilainen teräsfregatti ostettu Turkuun
				Turun Sanomat 2365/1912, 8.11.1912 s. 3
				Laivanvarustaja Osakyhtiö Auran perustava kokous	
				Turun Sanomat 2376/1912, 21.11.1912 s. 2
				Aura-yhtiön uusi laiwa Marion Lightbody
				Turun Sanomat 2449/1913, 20.2.1913 s. 4
				Saksalainen wedenalainen upottanut Marion Lightbodyn
				Turun Sanomat 3165/1915, 13.7.1915 s. 3
				Marion Lightbodyn upottaminen
				Turun Sanomat 3186/1915, 6.8.1915 s. 3	
Åbo Underrättelser:		Marion Lightbody
				Åbo Underrättelser 307/1912, 9.11.1912 s. 3
				Marion Lightbody
				Åbo Underrättelser 43/1913, 13.2.1913 s. 5
				Olyckshändelser ombord å Marion Lightbody
				Åbo Underrättelser 80/1913, 23.3.1913 s. 14
				Brevet från Marion Lightbody
				Åbo Underrättelser 341/1914, 13.12.1914 s. 18-19
				Marion Lightbody sänkt av en tysk undervattensbåt
				Åbo Underrättelser 187/1915, 12.7.1915 s. 2
				När Marion Lightbody blev torpederad
				En intervju med förste styrmannen
				kapten A.J. Henriksson
				Åbo Underrättelser 211/1915, 5.8.1915 s. 2

 

				Copyright © Jukka Mikkola