Marion Lightbody
Blue Ensign liehuu perämastossa. Suomen merimuseon kuvakokoelma.
Nelimastoinen teräsparkki
Tunnuskirjaimet: TGPQ
Rakentaja: David & William Henderson, Glasgow 1887 - 1888, Skotlanti
Vesillelasku: Meadowside yard, 17.04.1888
Vetoisuus: 2242,86 brt, 2136,06 nrt
Kantavuus: 3310 dwt, puutavaralasti 1010 standarttia, salpietarilasti 3290 tonnia, kivihiililasti 3286 tonnia,
vehnälasti 3291 tonnia = 122878 bushelia, ohralasti 3230 tonnia
Mitat: 87,35 x 12,88 x 7,34 m
Miehistö: 1+2+23 (1915)
Omistaja:
Rederi Ab Aura, Turku (Åbo) 1912 marraskuu - 08.07.1915
Päällikkö:
Robert Walfrid Grunér (1855-1926) 1913 helmikuu - 08.07.1915
Nelimastoparkki rakennettiin varustamolle Rogers & Co. Glasgowiin. Neitsytmatka purjehdittiin kappaletavaralastissa Glasgowista San Franciscoon 23.5. - 18.9.1888.
Vuonna 1911 alus myytiin varustamolle Trinder, Anderson & Co. Lontooseen.
Suomeen alus ostettiin samalta varustamolta Lontoosta hintaan 7600 puntaa ja se otettiin vastaan Irlannin Limerickissä. Alus oli saapunut sinne 35683 säkin vehnälastissa Queenstownin kautta Australian Geelongista.
Queenstowniin saavuttiin 18.12.1912. Matkalla sieltä Limerickiin laiva oli vähällä tuhoutua menettäessään kaikki purjeet myrskyssä Galwayn edustalla Irlannin länsirannikolla. Geelongista oli lähdetty 31.8.1912 ja määräsatamaan Limerickiin saavuttiin 24.1.1913.
Oscar Nikula: Åbo Sjöfarts Historia II:2.
Ensimmäinen kaukomatka tehtiin Englannin Port Talbotista 3286 tonnin kivihiililastissa Chilen Iquiqueen 27.3. - 11.7.1913 (105 vuorokautta). Sieltä vietiin 3290 tonnin salpietarilasti Lontooseen 17.9.1913 - 5.1.1914 (108 vuorokautta).
Merikapteeni Robert Grunér (1855 - 1926). Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart n:o 8/1926.
Matkalla painolastissa Melbournesta Newcastleen matruusi putosi alaprammiraalta kannelle ja kuoli heti 20.9.1914. Matka purjehdittiin 16.9. - 21.9.1914.
Saksalainen sukellusvene U 20, päällikkönään kapteeniluutnantti Walther Schwieger torpedoi aluksen 8. heinäkuuta vuonna 1915 noin 40 mailia Irlannin eteläpuolella paikassa lat. = 50º53'P, long. = 08º48'L. Nelimastoparkki oli 3230 tonnin ohralastissa matkalla Vancouverista kohti Queenstownia.
Miehistö pelastautui veneisiin ja purjehti veneillä kohti Queenstownia. Seuraavana aamuna kello 05.45 englantilainen partiovene otti heidät hinaukseen ja vei Queenstowniin, jonne saavuttiin puolen päivän aikaan. Nelimastoparkki oli lähtenyt Valparaisosta 23.3.1915.
Merikapteeni Johan Tengström (1862 - 1934). Hän toimi päällikkönä koululaivassa Hellas 1899 - 1901 ja parkkilaivassa Esmeralda 1901 - 1903. Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart n:o 44/1922.
Scwieger oli upottanut aikaisemmin matkustajalaiva Lusitanian 7. toukokuuta 1915.
Matkoja vuosina 1913 - 1915
Kirjoja ja kirjoituksia:
The Advertiser: A Skillful Captain (Adelaide) The Advertiser, 20 March 1913, page 9
The Argus: The Marion Lightbody (Melbourne) The Argus, 7 January 1893, page 11
The Daily Telegraph: Saved His Ship. Marion Lightbody’s Captain. (Sydney) The Daily Telegraph, 20 March 1913, page 9
Australian Grain Ship’s Peril The Daily Telegraph, 23 April 1913, page 14
Evening Post: Gallantry recognised (Wellington) Evening Post, 12 April 1913, page 12
Splendid Seamanship Evening Post, 24 May 1913, page 12
Finlands Sjöfartstidning: En svår sjöresa Finlands Sjöfartstidning 4/1913, 25.1.1913 s. 3
Marion Lightbody Finlands Sjöfartstidning 10/1913, 8.3.1913 s. 3
Furrer, Hans Jörg: Die Vier-und Fünfmast-Rahsegler der Welt Dipl.-Ing. Koehlers Verlagsgesellschaft mbH, Herford 1984 248 Seiten (s. 148) ISBN 3-7822-0341-0
The Glasgow Herald: Launches The Glasgow Herald, 18 April 1888, page 7
Stormy Passage by A Glasgow Barque The Glasgow Herald, 13 January 1894, page 8
Grönstrand, Lars: Gångna Tiders Skepp fil.mag. Skeppsbefälhavareföreningen i Åbo Åbo 1965 440 s., (s. 157-159)
Heikkinen, Helge: Tuntematon merimies merikapteeni WSOY, Porvoo 1975 326 sivua (s. 44-46)
Lille, Sten Suomen valtameripurjehtijat sjökapten Finlands djupvattenseglare Grönstrand, Lars The Finnish Deep-Water Sailers fil. mag.: Etelä - Suomen Kustannus Oy Lieto 1979 224 sivua (s. 184) ISBN 951-9064-31-1
Lubbock, Basil: The Last of the Windjammers Vol. II Brown, Son & Ferguson Ltd. Glasgow 1929 443 pp. (p. 61-62)
Nikula, Oscar: Åbo Sjöfarts Historia II:2 Åbo Tryckeri och Tidnings Aktiebolaget, 1930 233 s. (s. 119, 120, 132-135)
Shields Daily News: The Warfare at Sea Shields Daily News, 10 July 1915, page 3
Stolzmann, Holger: Sailing Ships from Turku/Åbo sjökapten Malamok 1989, AICH 64 pp. (p. 5-13)
The Sydney Morning Herald: Barque Marion Lightbody sold The Sydney Morning Herald, 27 December 1912, page 8
Barque in Distress The Sydney Morning Herald, 30 December 1912, page 9
Turun Sanomat: Suuri englantilainen teräsfregatti ostettu Turkuun Turun Sanomat 2365/1912, 8.11.1912 s. 3
Laivanvarustaja Osakyhtiö Auran perustava kokous Turun Sanomat 2376/1912, 21.11.1912 s. 2
Aura-yhtiön uusi laiwa Marion Lightbody Turun Sanomat 2449/1913, 20.2.1913 s. 4
Saksalainen wedenalainen upottanut Marion Lightbodyn Turun Sanomat 3165/1915, 13.7.1915 s. 3
Marion Lightbodyn upottaminen Turun Sanomat 3186/1915, 6.8.1915 s. 3
Åbo Underrättelser: Marion Lightbody Åbo Underrättelser 307/1912, 9.11.1912 s. 3
Marion Lightbody Åbo Underrättelser 43/1913, 13.2.1913 s. 5
Olyckshändelser ombord å Marion Lightbody Åbo Underrättelser 80/1913, 23.3.1913 s. 14
Brevet från Marion Lightbody Åbo Underrättelser 341/1914, 13.12.1914 s. 18-19
Marion Lightbody sänkt av en tysk undervattensbåt Åbo Underrättelser 187/1915, 12.7.1915 s. 2
När Marion Lightbody blev torpederad En intervju med förste styrmannen kapten A.J. Henriksson Åbo Underrättelser 211/1915, 5.8.1915 s. 2
Copyright © Jukka Mikkola